Waarom komt mail in de spam

Waarom komt mail in de spam?

Je hebt veel tijd gestoken in het schrijven van je nieuwsbrief. En dan komt hij bij je ontvangers in de spam! Wij werken veel met Mailchimp. En Mailchimp heeft een goede ‘deliverability’. Toch komen ook deze nieuwsbrieven nog wel eens onterecht in de spam. Of er een oplossing voor is? Jazeker, maar helemaal niet meer in de spam komen is onmogelijk. Want je bent ook afhankelijk van de instellingen van de mailbox van je ontvangers. Toch zijn er een aantal punten die je helpen om je mail zoveel mogelijk in de inbox van je abonnees te krijgen.

Let op je woordgebruik

Je nieuwsbrief wordt gescand door speciale programma’s die bepalen of het spam zou kunnen zijn. Deze programma’s letten bijvoorbeeld op woordgebruik. “Klik hier!” of “Kijk snel!” zijn kreten die vaak in spam-mails voorkomen. Dus bij de spamscanners gaan dan direct alarmbellen af. Daarnaast moet je opletten met dingen garanderen, “gratis” en seksueel gerelateerde uitspraken. Vermijd deze woorden zoveel mogelijk om te zorgen dat jouw Mailchimp-nieuwsbrief niet in de spam komt.

Juiste interpunctie

Uit enthousiasme typ je misschien automatisch veel uitroeptekens!! Want het is toch interessant wat je verteld?? En vervolgens vraag je je af: “Waarom komt mijn mail in spam?”. Spam filters kunnen overtollig gebruik van leestekens niet zo waarderen. Hetzelfde geld voor onnodig gebruik van hoofdletters. Probeer je enthousiasme op andere manieren over te brengen. En zorg dat de e-mail goed leesbaar blijft.

De scanners worden steeds slimmer en kijken niet alleen naar de onderwerpregels. Let dus in je hele nieuwsbrief op de leesbaarheid. Naast de leestekens en hoofdletters moet je ook op je spatie- en kleurgebruik letten. Een lichtblauw woord is bijvoorbeeld een stuk minder leesbaar dan een donkerblauw woord.

No-reply is een no-go

Veel nieuwsbrieven worden verzonden namens een no-reply e-mailadres. Deze e-mailadressen bestaan vaak helemaal niet. Daardoor komt je Mailchimp-nieuwsbrief sneller in de spam. Een niet bestaand e-mailadres als afzender gebruiken is volgens de wet zelfs verboden. Je kan als afzender dus beter een bestaand mailadres gebruiken. Dit vinden niet alleen de spamscanners beter. Voor de ontvanger komt het ook meteen een stuk sympathieker en geloofwaardiger over.

Inzetten van afbeeldingen en schone codes

Om je nieuwsbrief aantrekkelijk te maken zijn afbeeldingen een handig hulpmiddel. Van een lange lap tekst lezen word je nou eenmaal minder enthousiast. Toch moet je opletten dat je niet teveel afbeeldingen gebruikt. Spamsoftware hanteert vaak 400 tekens als het minimum aantal in je mail. Daarnaast mag je nieuwsbrief voor maximaal 40% uit afbeeldingen bestaan. Je nieuwsbrief als één grote afbeelding maken is al helemaal af te raden. Spamscanners denken dan namelijk dat je nieuwsbrief geen inhoud heeft. Daardoor verdwijnt hij direct de spam in.

Door gebruik te maken van een goed template zorg je ervoor dat je nieuwsbrief is opgebouwd uit ‘schone code’. Die goed leesbaar is voor de scanners. Want als de scanners je nieuwsbrief niet goed kunnen ontcijferen is de kans een stuk groter dat je e-mail weer in de spam belandt. Let in je nieuwsbrief daarom op met kopiëren en plakken vanuit Word. Want dan plak je vaak ook meteen een hoop onnodige opmaak en rommelige code mee.

Maak uitschrijven geen puzzel

De ontvanger moet zich gemakkelijk kunnen afmelden wanneer ze de nieuwsbrief niet meer interessant vinden. In Mailchimp kan dit gemakkelijk in de footer geplaatst worden. Zorg ervoor dat het geen speurtocht wordt voor de ontvanger om zich uit te schrijven. Het heeft namelijk toch geen zin om mensen te blijven mailen terwijl ze eigenlijk geen interesse meer hebben. Zij verwijderen je mail waarschijnlijk al zonder te openen. Dit is weer een alarmbel voor de spamscanner. Hoe schoner je database van ontvangers is, hoe kleiner de kans dat jouw mail in de spam terecht komt.

Reputatie

Door e-mails te verzenden bouw je een reputatie op bij de spamscanners. Hou je je niet goed aan de “regels”? Dan kan het zijn dat je in de spam beland en dus een slechte reputatie opbouwt. Vervelend maar geen reden tot paniek. Je kan je reputatie weer verbeteren waardoor je langzaam minder vaak in de spam zal belanden. Maar verwacht niet dat dit na één goede mail helemaal opgelost is. Het kost nou eenmaal tijd om je reputatie te verbeteren. Eigenlijk net als in de echte wereld!

Hoe dan?

Het is fijn om te weten waar je allemaal rekening mee moet houden. Maar het kost ook veel tijd. Of je hebt even de energie niet om uit te zoeken hoe je het precies toepast. Hierdoor komt het vaak onderop de stapel van alle werkzaamheden. Zonde, want e-mailmarketing kan ontzettend veel opleveren. Daarom kijken we graag met je mee hoe we je nieuwsbrief kunnen optimaliseren. Zodat jouw Mailchimp-nieuwsbrief niet in de spam komt.

Lukt het je zo om uit de spamfolder te blijven? Dan word je online gezien en ben je top of mind bij je doelgroep. Op het moment dat ze jouw dienst of product nodig hebben, zullen ze meteen aan je denken. En dat allemaal dankzij jouw goede nieuwsbrief. Goed he!

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.