Door de nadelen te benoemen, krijgen de voordelen meer waarde. Daarom vertellen we je vandaag over de 7 ongelooflijk grote, onoverbrugbare nadelen van bloggen. Want bloggen is niet alleen maar leuk. En het levert niet direct na het publiceren grote hoeveelheden nieuwe aanvragen op. Nee, bloggen is net als alle andere vormen van marketing gewoon keihard werken om gezien te worden op het wereldwijde web. Maar uiteindelijk wòrd je gezien. En bouw je een echte relatie op met je lezers.
1. Bloggen is tijdrovend
Dat bloggen tijdrovend is, is meteen de reden dat veel bedrijven er na een enthousiaste start binnen een paar blogs alweer mee stoppen. Er komen opdrachten binnen die voorrang krijgen. En voor bloggen is er geen tijd meer. Je moet je voorstellen dat je van idee tot publiceren snel 3 uur verder bent.
2. Bloggen is duur
Dat brengt ons meteen bij het tweede punt. Doordat bloggen veel tijd kost, is het duur. Die kosten willen we wel meteen even pareren. Want een blog schrijf je voor de eeuwigheid. Nou ja, niet echt natuurlijk. Maar als je hem op je website publiceert, dan blijft hij daar zeker een paar jaar staan. En in al die jaren blijft het als een katalysator bezoekers naar je website trekken. Helemaal gratis. Dus ja, het is duur. Maar het is ook een eenmalige investering die lang meegaat.
3. Geen inspiratie
Ja, daar zit je dan. Met je laptop voor je neus. Je hebt zojuist een hele middag gereserveerd voor het schrijven van een sterk blog. Een monsterblog. Maar ja… waarover? En je ontdekt dat niets binnen jouw bedrijf de moeite waard is om te delen. Nou, dat is dus niet waar. Er zijn genoeg aanknopingspunten voor een blog. Desnoods schrijf je als online marketingbureau een blog over de nadelen van bloggen.
4. Je kunt niet leuk schrijven
Oke, je had geen inspiratie. Maar na een brainstorm met een paar collega’s heb je besloten om als garage een tof blog te schrijven over hoe de Volkswagen Golf door de jaren heen is veranderd. Maar nu kom je bij het volgende nadeel van bloggen. Namelijk dat je helemaal niet leuk kunt schrijven. Tenminste, dat vind je zelf. En wist je dat iedereen dat van zichzelf vindt? Maar dat het uiteindelijk wel meevalt? Dus schrijf gewoon op je eigen manier en laat het daarna nog even controleren op spelling. Want het staat wel netjes als het foutloos Nederlands is. Dat vindt Google trouwens ook belangrijk en blogs schrijf je natuurlijk ook voor SEO.
5. Mensen kijken alleen nog video’s
Mensen kijken graag video’s. En kijken plaatjes. Dat is waar. Dus illustreer jouw blog rijkelijk met mooi beeld, wat je kunt delen op social en in de nieuwsbrief. En waarom je dan nog een tekst zou typen? Omdat mensen die echt geïnteresseerd zijn, altijd graag achtergrondinformatie lezen. Jouw blog dus.
6. Geen garantie dat het wordt gelezen
Welkom in de wereld van online waar garanties niet bestaan. Je staat vandaag bovenaan in Google en morgen misschien niet meer. Zo gaat het ook met een blog. Misschien is jouw blog heel succesvol. Maar misschien wordt hij ook gewoon helemaal niet gelezen. Dan is het weggegooide tijd. En geld.
7. Misschien word je gezien
Het kan natuurlijk gebeuren dat niemand je blog leest. Dat is een nadeel. Maar misschien vind jij het juist een nadeel dat iemand jouw blog leest. En misschien heeft die persoon er ook nog een mening over. Dat is dan best spannend. Maar hé, het is maar een blog. Het is gewoon jouw verhaal. Jouw kijk op een onderwerp. En als iemand een andere mening heeft, dan mag dat.
Dat waren ze. 7 dikke nadelen van bloggen. Een aantal konden we meteen pareren. En merkten we dat dat helemaal niet zo’n groot nadeel was. Dat een blog tijd of geld kost is gewoon een feit. En dat je geen garantie krijgt, is ook een feit. Maar ach, dat is toch best overkomelijk. Maak in de jaarbegroting een budget van 3.000 à 4.000 euro vrij en vraag een leuk bureau om iedere maand een blog voor je te schrijven. Je hoeft er dan zelf niet over na te denken en je weet zeker dat het gebeurt. Dat is een mooie garantie. Zo blijft je website leven, komen er meer bezoekers en blijf je leuke content voor de nieuwsbrief genereren.