Rapporten in Mailchimp

Rapporten in Mailchimp

Bijna alles kun je volgen en meten. Hoe vaak er op je advertentie wordt geklikt of welke pagina op je website de meeste bezoekers trekt bijvoorbeeld. Maar hier houdt het nog lang niet bij op. Sinds kort heeft Mailchimp een nieuwe functie geïmplementeerd waarmee het een stuk gemakkelijker is om de statistieken van jouw verstuurde e-mails te bekijken. Door deze data te analyseren kan je veel beter inspelen op de behoeftes van je doelgroep. En daardoor krijgen je e-mails steeds meer effect. Wij vertellen je graag wat je allemaal met ‘email analytics’ kan en hoe je het gebruikt.

Email Dashboard

Je vindt de pagina in het menu aan de linkerkant. Klik op het kopje analytics en dan email. Hier kom je op een dashboard waar al meteen informatie voor je klaarstaat. De hoeveelheid informatie die je ziet is afhankelijk van hoe vaak je een mail verstuurt. Het kan er best overweldigend uitzien maar laat je niet uit het veld slaan. Wij nemen je stap voor stap mee.

Kies de juiste audience en periode

Bovenaan de pagina kan je kiezen welke informatie je gaat analyseren. Het is belangrijk om de audience die je wil bekijken aan te klikken in de lijst. Vervolgens kan je het tijdsbestek voor de analyse kiezen. Je kan ervoor kiezen om een tijdskader uit het dropdownmenu te gebruiken. Maar je kan ook heel specifiek naar een bepaalde periode kijken door een aangepast tijdsbestek te kiezen. Hiervoor stel je handmatig de begin- en einddatum in.

Performance

In het blok performance zie je het overzicht van statistieken van jouw mails. Hierbij krijg je de huidige stand te zien maar ook de trend vergeleken met de periode die je ook weer zelf kan uitkiezen. De periode waarmee je de statistieken wil vergelijken kan je kiezen in het dropdownmenu “Compare to”.

Kies relevante statistieken

De statistieken in dit blok kan je ook aanpassen naar jouw wensen. Zo zie je alleen de informatie die jij relevant vindt. Natuurlijk kan je dit op ieder moment weer aanpassen als je toch andere data wil bekijken. Door op edit te klikken kan je uit een hele hoop statistieken kiezen.

Engagement

Wanneer je Performance hebt ingesteld kan je door naar het volgende blok. Dat is Engagement. Hier krijg je in plaats van de getallen en percentages, een grafiek te zien. Deze grafiek laat twee verschillende statistieken zien. Zo kan je ze in één oogopslag in verhouding zien en tegen elkaar afzetten. Bij “Metric” kan je weer uit een hele lijst statistieken kiezen. Zo kan je gemakkelijk zelf bepalen welke je wil vergelijken met elkaar. Vervolgens kan je deze gecombineerde statistieken van alle campagnes in de gekozen periode downloaden. Dit doe je met één druk op de knop. Kies voor “Export as CSV” en Mailchimp maakt er een net CSV bestand van.

Sent

Het laatste blok van het dashboard is Sent. Hier zie je de mails die allemaal verzonden zijn in jouw gekozen periode. Naast de mail zie je ook het aantal ontvangers, het open percentage en het klik percentage. Om hier per mail nog verder in te duiken kan je het rapport per mail bekijken. Deze kan je ook weer exporteren als een CSV bestand.

Om in gedachten te houden

Er zijn een aantal dingen die je in je gedachten moet houden als je aan de slag wilt met email analytics. Allereerst moet je minimaal een Mailchimp Standard account hebben. Bij de andere abonnementen wordt deze functie niet aangeboden. Om goed gebruik te kunnen maken van de analyses moet “open and click tracking” aanstaan voor de e-mailcampagne die je wil analyseren. En tot slot moet je een beetje geduld hebben. Het kan namelijk enkele uren duren voordat de statistieken zijn bijgewerkt. Als je net een mail hebt verstuurd kan je dit dus niet direct analyseren.

Mailchimp PRO Partner

Al deze informatie kan best wel complex en veel zijn. Je kan het dashboard helemaal personaliseren en instellen op een manier waar jij er het meeste aan hebt. Om het onder de knie te krijgen en er ook echt stappen mee te maken, gaat er nou eenmaal veel tijd in zitten. Toch kan het gebruiken van deze data super nuttig zijn om je emailmarketing naar een hoger niveau te tillen. Daarom kijken we graag met je mee hoe we jouw nieuwsbrief kunnen optimaliseren. Zodat jouw Mailchimp-nieuwsbrief steeds beter wordt.

Wil je meer weten over email analytics? En hoe je hier conclusies uit kan trekken? Stuur ons dan een mailtje. Wij zijn Mailchimp PRO Partner en kunnen je professioneel helpen met jouw e-mailcampagnes.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.