In de marketing kennen we twee soorten strategieën. Lang en kort. Lang is merkbouw en kort is merkactivatie. Dus met lang laden we het merk. We geven het inhoud, een gevoel en een gezicht. En we zorgen dat mensen van het merk gaan houden. Kort staat voor direct resultaat. Directe verkopen met bijvoorbeeld een actie of een korting. Samen vormen ze een gouden marketingformule.
Lang
Lang is een heel mooie strategie, omdat je dan echt aan je merk bouwt. En dat merk wordt iedere dag groter en bekender. Maar het is wel de weg van de lange adem. Het levert mooie gelijkmatige verkopen op, maar een echte verkoopspurt zit er niet in. Lang is een fantastische basis om je bedrijf op te bouwen. Het is de taart die steeds groter wordt. Waarbij kort voor de kers op de taart zorgt.
Kort
Heel snel grijpen ondernemers naar kort. Want er zijn NU verkopen nodig. En dat werkt. Die verkopen komen ook. En iedere keer als je een campagne start, komen er verkopen. Maar het bedrijf groeit nauwelijks. Dit komt omdat acties weinig bijdragen aan merkopbouw. Met kort heb je iedere keer een kers, maar mis je de uitdijende taart.
Valkuil: de kortingsknop
Ken je de kortingsknop? De knop die je indrukt als je meer omzet wilt genereren? Hij is verslavend. En gevaarlijk voor je bedrijf. Waarom? Nou, de eerste keer dat je de knop indrukt is het feest op kantoor. De korting die je geeft stuwt de verkopen enorm. Maar daarna zakt het weer in. Tot onder het oude niveau, want door de producten goedkoper aan te bieden, zijn consumenten minder bereid om ze daarna weer voor de oude prijs te kopen.
Ondertussen denk jij nog aan dat fijne gevoel tijdens de kortingsactie. En besluit je opnieuw op de kortingsknop te drukken. Het werkt weer. Maar daarna zakt het weer in. En ondertussen vreet de korting aan de marge en maak je bijna geen winst meer. Terwijl het enige wat je ervoor terugkrijgt een tijdelijke verkooppiek is. Dat is de valkuil van de kortingsknop.
Korting moet een doel dienen
Korting geven is prima, maar het moet een doel dienen. Je wilt er iets voor terug. Bijvoorbeeld het uitverkopen van oude voorraad. Maar het kan ook een middel zijn om extra nieuwsbriefinschrijvingen te krijgen. Dit zie je bij veel webshops, waar de klanten een paar procent korting krijgen in ruil voor hun e-mailadres. Bedenk dus als je korting geeft altijd wat het jou oplevert.
Online gezien worden
Goed, terug naar lang en kort. Korte acties leveren verkopen op en zijn dus heel nuttig omdat er op die manier omzet binnenkomt. Maar je wilt ook dat je merk groeit. Zodat iedere volgende verkoopactie net een klein stukje succesvoller wordt dan de vorige. Daarom zet je in op merkbouw. Bij onlineambitie noemen we dit ‘online gezien worden’. We zorgen dan met goede inhoud dat bedrijven online gezien worden. Op die manier bouwen we aan de merken van onze klanten. We zorgen voor zichtbaarheid in Google, op social, maar ook via de nieuwsbrief.
- Social media gebruiken we alleen voor merkopbouw. We delen inhoudelijke content en mooie verhalen van onze klant. Dit zorgt ervoor dat meer mensen het merk leren kennen en omarmen.
- Nieuwsbrieven gebruiken we voor merkopbouw, maar ook actiegericht. Mensen die de nieuwsbrief ontvangen zijn vaak al klant en soms ook al fan van het merk. Deze groep willen we superloyaal maken. Echte ambassadeurs van het merk. En daar helpen VIP-acties soms ook bij.
- In Google willen we vooral zichtbaar zijn. Dit is voor een eerste kennismaking met het merk, als iemand een product of dienst zoekt die onze klant toevallig aanbiedt. Maar zichtbaarheid in Google helpt ook bij activatie. Want als iemand iets van jouw merk wil kopen, dan moet je wel vindbaar zijn.
50/50
Zo zetten wij lang en kort 50/50 in. En dat levert de beste resultaten op. Want 50% branding en 50% activatie zorgt ervoor dat het merk groeit terwijl er ook goed verkocht wordt. En dat levert een mooie golfbeweging naar de top op.