Online klantenbinding

Online klantenbinding

Een klant behouden is waardevoller dan een nieuwe klant winnen. Dat weten we allemaal. Maar toch is online marketing er vaak op gericht om nieuwe klanten te winnen. En wordt er te weinig gedaan om ze te behouden.

onlineambitie staat voor sympathieke online marketing. Klantenbinding en klantloyaliteit zijn hierin erg belangrijk. Want als een klant blij wordt van jouw manier van communiceren, jouw service en de producten en diensten die je aanbiedt, dan is het een klant voor het leven. Dat is 1000 keer meer waard dan nieuwe klant nummer zoveel.

Het belang van klantenbinding

Het belang van online klantenbinding wordt vaak onderschat. “Ach, de klant blijft wel”, of “Hij zit toch aan een contract vast” of nog erger: “We hebben deze klant voor langere tijd vastgelegd”. En dat lijkt ook meteen een vrijbrief te zijn om niet meer zo je best te doen voor deze klant. Terwijl je voor je relatie met je klant altijd knetterhard je best moet blijven doen. Wat dat betreft verschilt het niet veel van een privérelatie.

Online klantenbinding is dus belangrijk. Maar hoe doe je dit op een goede manier? Daar helpen we je graag een handje bij. We hebben 7 punten die je helpen je online klantloyaliteit te verbeteren.

1. Wees bereikbaar

Het is zo belangrijk om bereikbaar te zijn voor je klanten. In veel webshops is het bijna onmogelijk om contact op te nemen met de klantenservice. Want die webshops willen liever geen klantcontact. Het is vaak gezeur, het kost tijd en dure salarissen van de medewerkers. Terwijl er niet direct verkopen uit komen. Het grappige is dat deze webshops, die ik even als voorbeeld gebruik, vooral naar de korte termijn kijken. Want op de lange termijn wil jouw klant gewoon eenvoudig contact met je op kunnen nemen. En als dat kan en je helpt hem met zijn klacht, komt hij de volgende keer terug. Dat is meer waard dan dat je via Google Ads of Facebookadverteren weer een nieuwe klant moet verleiden om bij jou te kopen. Goed, om een lang verhaal kort te maken: Wees bereikbaar!

2. Wees zichtbaar

Soms neemt jouw klant even een tijdje geen diensten of producten bij je af. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Maar waar het om gaat, is dat het nog steeds jouw klant is. Of jouw relatie, dat is misschien een beter woord. En bij die relatie wil je zichtbaar zijn. Top of mind. Zodat hij aan je denkt op het moment dat hij je weer nodig heeft. Online zichtbaar zijn doe je door actief te zijn op social Media, nieuwsbrieven te versturen en vindbaar te zijn in Google. Wil je hier hulp bij, dan helpen wij je graag.

3. Wees trots

Heb je iets fantastisch bereikt? Deel het dan! Vertel je klanten, je relaties, je fans wat je hebt bereikt. Hoe mooi het is geworden. En hoe leuk het werkt. Laat continue zien wat je doet en wat je dus ook voor hen zou kunnen doen. Heb je nooit iets fantastisch? Dan heb je vast weleens wat goeds, iets moois, iets leuk, of in het slechtste geval iets middelmatigs. Maar dat is ook prima. En delen is heel simpel. Dat mag gewoon via social media, zoals LinkedIn. Wil je er een portfolio of blog over schrijven, dan is dat natuurlijk altijd beter. Maar het hoeft niet.

4. Wees eerlijk

Wees trots! Vertelde ik je net. Maar ‘wees eerlijk’ is daarmee verweven. Want soms worden projecten enorm opgeblazen. Een middelmatig resultaat wordt als ‘GEWELDIG’ in de markt gezet. Want als je grafieken mag omdraaien wordt alles een succes. Maar jouw klanten prikken hier natuurlijk zo doorheen. Ze zijn niet gek. Dus daar gaat je online reputatie. Want als je dit opblaast, dan zul je alles wel opblazen. En voor je het weet geloven ze je niet meer. Wist je trouwens dat een eerlijk verhaal over een compleet mislukt project veel meer impact heeft dan een opgeblazen verhaal over hoe succesvol je bent?

5. Geef complimenten

We zijn bij punt 5 aangekomen en dit is de leukste van allemaal. Want wat is er nu leuker dan het uitdelen van complimenten en schouderklopjes? Precies! Helemaal niks. Vertelt je klant online over een geslaagd project? Complimenteer hem hier dan mee. Ook als hij niet jouw product heeft gebruikt. Complimenteren kan heel eenvoudig door een duimpje te plaatsen bij een bericht op social. Maar liever doe je beter je best. En schrijf je zelf een bericht waarin je de relatie in het zonnetje zet. Zo bouw je pas echt een goede relatie op.

6. Deel je kennis

Online kennisdelen vinden de meeste bedrijven heel eng. Maar het geeft zo’n enorme boost aan de autoriteit die je hebt binnen jouw vakgebied, dat het zonde is als je dit laat liggen. En wees vooral niet bang. Als McDonalds de ideale gaartijd van een hamburger met je deelt, betekent dit toch niet dat je nooit meer naar McDonalds gaat, omdat je voortaan zelf hamburgers kan bakken? Nee, het betekent dat je ziet hoeveel verstand dit bedrijf heeft van hamburgers bakken. Hun autoriteit groeit en waarschijnlijk kom je er vanaf dat moment eerder vaker dan minder vaak.

7. Maak je klant speciaal

De klant is koning. Dus maak je klanten speciaal. Geef ze als eerste toegang tot nieuwe producten of diensten en tot de uitverkoop. Geef ze zomaar een cadeautje. Of stuur eens een kaartje. Dat waarderen je klanten, zodat ze geen reden hebben om naar de concurrent te stappen. Een leuk voorbeeld zijn de energie- en telecombedrijven. Als je klant wordt krijg je meteen korting. Maar als je klant bent, krijg je niks meer. Dus ben je verplicht om ieder jaar over te stappen naar de concurrent. En hierdoor zijn deze bedrijven heel veel geld kwijt aan klantenwerving, terwijl klantenbinding goedkoper zou zijn geweest.

Nog even terug naar je online zichtbaarheid

Met deze 7 punten wordt het heel makkelijk om aan online klantenbinding te doen. Er is nog één ding dat ik even wil uitleggen. Want dit is precies waar wij bij onlineambitie zo goed in zijn. Namelijk punt 2. Wees zichtbaar. Misschien kun je het zelf, anders helpen wij je graag 🙂 –> contact

Het begint op jouw eigen website

Online zichtbaarheid begint op jouw eigen website. Want dit is de plek waar je alle vrijheid hebt. En waar je geen last hebt van algoritmes en beperkende voorwaarden. Die website moet zoekmachinevriendelijk zijn. Zodat jouw relaties hem in Google gemakkelijk kunnen vinden. Hiervoor is het belangrijk dat er op de website wat gebeurt.

Schrijf blogs en nieuwsberichten. Maar doe dit niet alleen voor Google. Doe dit om kennis te delen en om te vertellen waar je trots op bent. Maar klanten googelen natuurlijk niet de hele dag op jouw bedrijf. Bezorg deze berichten en artikelen daarom ook bij de klant of relatie thuis. Dat doe je door pakkende nieuwsbrieven te maken en de berichten te delen op social media. Zo creëer je zichtbaarheid en zorg je actief voor online klantenbinding.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.