Met e-mailmarketing maak je vrienden. Je abonnees houden van je bedrijf of merk. Ze vinden het leuk om van je te horen. Hoe persoonlijker hoe beter. En als je ze betrekt, wordt de relatie alleen maar beter. In artikelen over e-mailmarketing vliegen termen als ‘engagement’, ‘fans’ en ‘ambassadeurs’ je om de oren. Maar daarmee bedoelen de schrijvers ook gewoon dat je vrienden moet worden. Zo zie je maar…
Een sympathieke nieuwsbrief
Een nieuwsbrief levert niet direct een bak met nieuwe klanten op. Met een nieuwsbrief werk je aan je klantrelatie. En je merkbekendheid. Het is dan belangrijk dat je nieuwsbrief persoonlijk en sympathiek is. Dat je informeert en jouw verhaal vertelt.
Informeren
Met een nieuwsbrief informeer je je klanten, relaties en geïnteresseerden. Bijvoorbeeld over een nieuw product of een nieuwe dienst. Of veranderende regelgeving. Of nieuws uit de branche. En dat is precies waar je abonnees op zitten te wachten. Daarvoor hebben ze zich aangemeld.
Geef ze een inkijkje
Vrienden mogen dichtbij komen. Daarom geef je je abonnees een inkijkje in jouw bedrijf. Je vertelt ze niet alleen over projecten, maar ook over nieuwe werknemers, uitjes en teambuilding activiteiten. Je vertelt ze waar je mee bezig bent. Welk gerecht er momenteel in de keuken wordt bereid. Op die manier betrek je ze bij je bedrijfsvoering. Dat lijkt misschien ongemakkelijk, maar je relatie wordt er beter van.
Storytelling
Je stuurt een e-mail naar je vrienden. Naar mensen die de moeite hebben genomen om zich aan te melden. Die interesse hebben in jouw product of merk. En die jouw nieuwsbrief vol enthousiasme openen. Vertel deze vrienden een verhaal. Het verhaal van jouw bedrijf. Vraag ook naar zijn verhaal. En leer elkaar steeds een beetje beter kennen. Net als bij een ‘echte’ vriendschap.
Personaliseren
Als je elkaar beter leert kennen, kun je ook steeds persoonlijker mailen.
“Beste <naam> van <bedrijf>. Je las de vorige keer mijn <artikel>. Ik weet zeker dat mijn nieuwe blog ook iets voor jou is.”
In Mailchimp kun je goed personaliseren. Wij zijn Mailchimp PRO Partner en kunnen je hier alles over vertellen.
Denk aan mobiel
Het meerendeel van jouw abonnees opent je nieuwsbrief via zijn mobiel. Ook bij B2B gaat dit percentage hard omhoog. Daarom moet jouw nieuwsbrief op mobiel goed leesbaar zijn. Het template is geen probleem, Mailchimp heeft dit goed geregeld. Maar de content moet ook mobielvriendelijk zijn. Dus hou het kort. En gebruik afbeeldingen die goed werken ook al worden ze kleiner.
Deliverability
Deliverability is de mate waarin jouw e-mail ook daadwerkelijk bij je abonnee wordt afgeleverd. Je wilt niet dat hij in de spambox terecht komt. De deliverability verbeter je met de juiste content en onderwerpregel. En door technische aanpassingen in de DNS van je hosting te doen. Eigenlijk is het heel eenvoudig…
Hoe wij je hierbij helpen
Jouw vrienden – wil je onze mail ontvangen? 😉 – van onlineambitie helpen je graag met jouw e-mailmarketing. We zijn expert in Mailchimp. We schrijven kort en pakkend. We hebben technische kennis. En we zorgen ervoor dat jouw mailing er op tijd uitgaat. Wil je meer weten? Dan drinken we graag een keer koffie. Gewoon vrijblijvend. Als vrienden!