Verjaardagsmail in Mailchimp
Dat is leuk, je krijgt een mailtje op je verjaardag. Gewoon zomaar. Of met een klein cadeautje. Of een mooie aanbieding. Veel bedrijven doen dit al. Vooral binnen de e-commerce is de verjaardagsmail populair. En in Mailchimp stel je deze e-mail redelijk eenvoudig in. Het is voor velen de eerste stap in e-mail automation
Waarom een verjaardagsmail?
Waarom zou je een verjaardagsmail in Mailchimp instellen? Daar zit toch niemand op te wachten? Nou, dat zal je nog verbazen. Uiteindelijk wilt iedereen op zijn of haar speciale dag in het zonnetje gezet worden. En het geeft je een uitstekend ‘haakje’ om een e-mail te verzenden.
Een cadeau mag, maar moet niet
Je kunt ook een verjaardagsmail sturen als je geen cadeau hebt. Dat geeft niks. Een webshop kan gemakkelijk een kleine korting of een gratis product weggeven. Zo levert een verjaardag misschien wel een extra conversie op. Dat is win-win.
Bij onlineambitie verkopen we geen producten, we bieden diensten aan. En die zijn lastig in te pakken. Daarom feliciteren wij je graag met je verjaardag. Maar hoeven we er geen conversie voor terug. We willen gewoon sympathiek zijn en je een fijne dag wensen.
Hoe stel je een verjaardagsmail in Mailchimp in?
Mailchimp is uitgerust met veel mooie automations. Zo bieden ze ook een standaard automation voor verjaardagen. Je kiest een trigger, aanvullende voorwaarden en je ontwerpt een verjaardagsmail. Zo simpel lijkt het. Inderdaad, lijkt! Want weet jij eigenlijk de verjaardagen van jouw klanten wel?
De lijst is belangrijk
We hameren altijd op de lijst, op de ‘audience’, op je publiek. Want hoe meer je weet over je doelgroep, hoe gerichter je ze kunt mailen. Voeg om te beginnen het verjaardagsveld toe aan het aanmeldformulier. Niet verplicht maken hoor, want niet iedereen geeft graag zijn bijzondere dag prijs. Vervolgens moet je actief aan de slag om je doelgroep zover te krijgen dat ze de datum met je delen.
Stuur een bedankje
Heeft iemand zijn verjaardag toegevoegd aan zijn profiel? Bedank hem dan. Want je hebt zojuist toestemming gekregen om hem op zijn verjaardag te mailen. Dat is fantastisch. Voel je die engagement? Jij hield al van je klant en vanaf nu houdt jouw klant ook van jou! En dat is een mooi moment.
En nu opletten…
Want je hebt nu een goede lijst, waarin jouw contacten zijn voorzien van een verjaardag. En je hebt een automation draaien die het hele jaar door mailtjes verstuurt. De kans is dus groot dat je een mailtje terugkrijgt met een bedankje voor jouw vriendelijke felicitatie. Dan moet je je natuurlijk nog wel herinneren wat er in dat automatische mailtje stond. Zodat je er goed op kunt reageren.
Wil je hulp met automation?
Wil je een verjaardagmail instellen in Mailchimp? Of wil je misschien zelfs een stapje verder gaan met automation? Wij helpen je graag! Mail ons en je krijgt snel antwoord.