Zichtbaar blijven in het tijdperk van AI, hoe doe je dat?

Zichtbaar blijven in het tijdperk van AI, hoe doe je dat?

Er gebeurt veel op het gebied van online zoeken. Waar we gebruik maken van ‘gewone’ zoekmachines zoals Google, zien we nu steeds vaker AI opkomen. Denk aan ChatGPT, Bing met AI, of Google’s AI-overzicht. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee en hoe blijf je zichtbaar binnen dit online landschap?

 

Van doorklikken naar antwoorden

Het belangrijkste verschil tussen een klassieke zoekmachine en een AI is de manier waarop deze omgaan met informatie. Traditionele zoekmachines werken documentgericht, ze doorzoeken websites en bepalen vervolgens welke pagina’s het beste passen bij een zoekopdracht. Daarbij letten ze op dingen als zoekwoorden, backlinks en technische prestaties van een site. Oftewel: hoe beter jouw pagina geoptimaliseerd is, hoe groter de kans dat die hoog in de zoekresultaten komt te staan.

AI werkt daarentegen veel dynamischer. Die zijn minder gericht op losse pagina’s, en meer op het vinden van het beste antwoord. Ze halen informatie uit meerdere bronnen en maken daar zelf een compleet en logisch antwoord van. Ze ‘begrijpen’ vaak beter wat je bedoelt en proberen een passend antwoord te geven in plaats van alleen linkjes naar pagina’s.

 

SEO versus GEO

Een nieuwe manier van vinden betekent ook een nieuwe manier van zoeken. Waar het eerst vooral ging om optimaliseren voor de zoekmachine, draait het nu steeds meer om optimaliseren voor de gebruiker én dus voor AI. Niet alleen wat je zegt is belangrijk, maar ook hoe je het zegt. Betekent dit dan dat SEO verleden tijd is? Absoluut niet. Sterker nog: de basis van SEO, denk aan een technisch sterke website, goede structuur en autoriteit opbouwen is misschien wel belangrijker dan ooit. Maar alleen wat algemene content maken is niet meer genoeg. Wat je nodig hebt, is een slimme, hybride aanpak. Eén waarbij je het beste van beide werelden combineert: een goed geoptimaliseerde website én content die duidelijk, relevant en bruikbaar is voor AI-systemen.

 

Hulp bij schrijven seo webteksten

Wil je hulp bij het beter vindbaar maken van jouw bedrijf? onlineambitie is gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Hierdoor weten wij precies waar we op moeten letten bij het  schrijven van webteksten. Geschreven voor de gebruiker én te begrijpen door de zoekmachine en AI.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

SEO webteksten tips
blog

SEO webteksten tips

Webteksten moeten SEO-vriendelijk zijn, maar waarom eigenlijk? Zoekmachines zoeken de juiste informatie als antwoord op de vraag die ze krijgen. kortom, ze zoeken de

Lees verder »

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.