Mailchimp resend

Mailchimp resend

Heb jij de Mailchimp App al op je telefoon geïnstalleerd? Daarmee heb je altijd toegang tot je campagnes. En natuurlijk tot de cijfers. Dat is interessant, want hoeveel abonnees openen je nieuwsbrief? En wie klikken er? Heb je een webshop? Dan wil je ook weten hoeveel het direct heeft opgebracht. Met deze app kun je dat altijd zien. Op ieder moment van de dag. Maar er is meer. Want als je deze app hebt, dan zie je ook na iedere campagne de vraag of je een resend wilt versturen. Een Mailchimp resend, wat is dat eigenlijk?

Waarom openen jouw abonnees je nieuwsbrief niet?

Als jouw abonnees je nieuwsbrief niet geopend hebben, dan kan dat meerdere dingen betekenen:

  1. Ze vinden jouw onderwerpregel niet interessant
  2. Ze vinden jou als afzender niet interessant (pijnlijk)
  3. Ze lezen sowieso hun mail niet
  4. Jouw nieuwsbrief is in de spam terechtgekomen
  5. Ze lezen jouw nieuwsbrief zonder de afbeeldingen te downloaden (hierdoor denkt Mailchimp dat de nieuwsbrief niet geopend is)
  6. Of je hebt ze op een verkeerd moment gemaild

Op de eerste en de laatste reden zoomen we even wat verder in. Veel mensen laten behoorlijk wat mail ongelezen in hun mailbox staan. Jouw e-mail komt binnen, ze zien hem, maar ze vinden hem niet interessant. Dus ze openen jouw nieuwsbrief niet. Of jouw nieuwsbrief komt op een onhandig moment. En zodra ze de mail weer openen, komen ze alleen toe aan de bovenste mails, terwijl jouw nieuwsbrief steeds verder naar beneden zakt.

De resend is de oplossing

Voor deze twee redenen is een resend een goede oplossing om deze abonnees alsnog te bereiken. Je stuurt jouw nieuwsbrief dan opnieuw. Alleen naar mensen die hem niet geopend hebben. Op een ander tijdstip. En met een andere onderwerpregel. Dit is een fantastische tool, want dit levert altijd extra opens op. Vaak extra kliks. En soms zelfs extra conversies. Dat zijn 3 goede redenen waarom wij deze resends vaak aan onze klanten adviseren.

De schaduwkant van de resend

Uiteraard hebben resends ook een andere kant. En die is minder rooskleurig. Het kan voor de abonnee spammerig overkomen. En daarom schrijven ze zich misschien uit. Terwijl je dat natuurlijk niet wilt. Toch?

Uitschrijvingen zijn niet altijd erg

De abonnees die de resends vervelend vinden hebben jouw eerste nieuwsbrief waarschijnlijk niet geopend, omdat ze jou als afzender niet interessant genoeg vinden. Ze melden zich niet af, maar ze lezen jouw mail ook niet. Dus is het dan erg dat ze zich afmelden? Het resultaat is hetzelfde, ze lezen jouw nieuwsbrief niet. 

Voordeel vs. nadeel

Het voordeel van een resend is helder. 8,7% meer opens (volgens Mailchimp). Meer kliks. En meer conversies. Maar het nadeel is ook duidelijk. Meer uitschrijvingen. 

Een resend of een inactieve lijst?

Wij zijn van mening dat je beter een resend kunt sturen om je abonnees te activeren met een pakkende onderwerpregel, dan dat je een inactieve lijst hebt met abonnees die jouw mail nooit lezen. Soms hebben mensen al een jaar geen nieuwsbrief meer van je geopend. Je denkt 10.000 mensen te bereiken, maar je dit zijn er eigenlijk maar 2.000. Dan is het toch niet erg als een paar inactieve abonnees zich uitschrijven?

Meten!

Wil jij een resend van jouw nieuwsbrief sturen? Blijf dan goed meten. Hoe verhoudt het aantal uitschrijvingen zich tot de extra opens en kliks? En meet goed, vraag de abonnees die zich uitschreven waarom ze zich uitschreven. Vonden ze de resends vervelend? Of lazen ze jouw nieuwsbrief sowieso al niet meer? Op die manier kun je voor jouw doelgroep en jouw branche de beste keuze maken.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.