Geef je abonnees de keuze

Laat je lezers bepalen welke e-mails ze krijgen

Naast de inhoud is jouw publiek het belangrijkste radartje in je e-mailmarketingmachine. Je werkt er keihard aan om nieuwe abonnees voor je nieuwsbrief binnen te hengelen. En die wil je dan natuurlijk niet meer kwijtraken. Maar ja, soms melden mensen zich af. Als bijvoorbeeld de inhoud ze niet interesseert… wat dan?

Laat je abonnees kiezen

In plaats van ze gelijk te laten afmelden, laat je je abonnees kiezen wat ze willen ontvangen. Bijvoorbeeld alleen de wekelijkse nieuwsbrief. Alleen aanbiedingen. Of welk onderscheid je maar kunt maken. Voor een modewebshop zou het er bijvoorbeeld zo uitzien.

Laat je abonnees kiezen in Mailchimp

Mailchimp biedt geen kant-en-klare functie voor het opgeven van voorkeuren. Maar er is wel een aardige manier om jouw klanten toch de keuze te geven. We leggen het je stap voor stap uit.

Stap 1: groepen

Allereerst maak je binnen je audience groepen aan met de soorten mailings die je verzendt. Of met de doelgroep die je wilt aanspreken. Dit hangt af van hoe je het inricht.Waarin bent u geïnteresseerd?

  • Vliegtickets
  • Huurauto’s
  • Accommodaties
  • Wekelijkse onze nieuwsbrief
  • Één keer per maand een samenvatting
  • Alleen aanbiedingen
  • Alleen technische mededelingen

Wat wilt u ontvangen?

Als je de groepen hebt aangemaakt, selecteer je je volledige audience en voeg je iedereen toe aan iedere groep. Zodat iedereen alle e-mails krijgt. Dit kunnen ze straks zelf wijzigen.

Stap 2: formulier

De volgende stap is het formulier. Jouw abonnees moeten hun voorkeur namelijk wel ergens aan kunnen geven. Het formulier is het standaard ‘update profile’ formulier of een op maat gemaakte landingspagina. Beide keuzes hebben een voor- en een nadeel.

Update Profile formulier

Het update profile formulier is nogal standaard. En het wordt niet alleen gebruikt door abonnees die hun voorkeuren willen wijzigen, maar ook door abonnees die bijvoorbeeld een adres of naam willen wijzigen. Nadat een abonnee op de ‘update profile’ link geklikt heeft, krijgt hij eerst een e-mail met een link. Hierop moet hij klikken om daadwerkelijk zijn profiel te wijzigen. Dit kan een afhaakmoment zijn. Maar Mailchimp vindt de veiligheid bij het inloggen belangrijker dan de gebruiksvriendelijkheid. En daar valt natuurlijk wat voor te zeggen. Het gaat hier wel om persoonsgegevens.

Landingspagina

Een andere mooie mogelijkheid is om een op maat gemaakte landingspagina te maken. Hier kun je zelf bepalen welke velden je toont. Een aangepaste tekst en een mooie afbeelding behoren tot de mogelijkheden. Het nadeel? De abonnee moet handmatig zijn e-mailadres invullen. En dat is natuurlijk niet al te gebruiksvriendelijk.

Niet afmelden, maar wijzigen

Nu je alles keurig hebt ingericht is het belangrijk dat in de footer van jouw nieuwsbrief de link om de voorkeuren te wijzigen, meer naar voren komt dan de link om af te melden. In Mailchimp is de afmeldlink verplicht. Dus je kunt hem niet weglaten. Maar je kunt hem wel kleiner maken. Of goed uitleggen dat je abonnees vooral op de link voor wijzigen moeten klikken.

Segementeren

Doordat je je abonnees laat kiezen welke e-mails ze ontvangen, werk je dus voortaan met groepen. Dat betekent dat je iedere nieuwsbrief naar een bepaald segment verzendt. Het segment dat op de informatie in de mailing zit te wachten. Of op een bepaalde frequentie. Richt dat goed in. Want je wilt natuurlijk wel dat jouw abonnees de juiste mails krijgen.

Wil je hulp bij het maken van groepen en een landingspagina? Of bij het ontwerpen van een template? Wij zijn Mailchimp PRO Partner en we helpen je graag.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.