spatiegebruik-webteksten

Schrijven zonder spaties

Wij schrijven veel webteksten. Bijna altijd in het Nederlands. En wat valt dan op? Dat we in het Nederlands heel veel aan elkaar schrijven. Samengestelde woorden noemen we dat. En daar is vaak discussie over.

Zo hadden we ooit een opdrachtgever die er op stond (niet opstond, dat is wat anders) dat we ‘accommodatie met privé tuin’ schreven. Inplaats van ‘accommodatie met privétuin. Zelfs onze oplossing om het dan met een koppelteken te schrijven viel niet in vruchtbare aarde. En daarna was het hek van de dam. De accommodaties kregen privé zwembaden en zelfs privé balkons.

Waarom het online zo vaak fout gaat

Schrijvers van webteksten schrijven altijd met Google in het achterhoofd. Dat klinkt viezer dan het is. We denken gewoon bij iedere zin na over hoe Google de tekst zou interpreteren. Want Google moet het uiteindelijk indexeren. En als dan op een pagina de focuszoekterm ‘wijnglazen’ is, wat doe je dan als deze glazen specifiek voor rode wijn zijn? Herkent Google het woord ‘rodewijnglazen’ dan wel als wijnglazen?

De klant heeft schuld

Natuurlijk willen we de klanten niet direct de schuld geven, want de klant is immers koning. Maar toch… De klant kent ook de regels voor spatiegebruik niet. En zoekt in Google dus naar ‘rode wijnglazen’. Of nog erger: ‘rode wijn glazen’. En omdat wij schrijven voor de doelgroep, nemen we zijn gebruiken automatisch over.

Engels exportproduct nummer 1

De spatie is misschien wel het beste Engelse exportproduct. Want in het Engels gebruik je echt overal een spatie. ‘Red Wine Glasses’ is een heel normaal woord. En door verengelsing van de Nederlandse taal, sluipt ook de spatie er steeds meer in. Iemand schreef zelfs een keer ‘vrij dag’, terwijl zelfs de Engelsen in ‘Friday’ geen spatie plaatsen.

Samengestelde woorden hebben een reden

Door woorden aan elkaar te schrijven, benadrukken we dat het om een samengesteld woord gaat. Dat de woorden bij elkaar horen. Rodewijnglazen zijn glazen voor rode wijn. Rode wijnglazen zijn glazen van roodgekleurd glas. Hetzelfde geldt voor de langeafstandloper/lange afstandloper, langetermijnplanning/lange termijnplanning, enzovoorts.

De regels voor correct spatiegebruik

De regels zijn simpel. Bij samengestelde woorden gebruik je nooit een spatie. Hoe lang het woord ook is. Er is één uitzondering. Dat moet wel, want zonder uitzondering heb je geen regel :). Een naam neem je exact over. Dus inclusief spatie. Het is een ‘Albert Heijnfiliaal’. En een ‘Tweede Kamervraag’. Je mag een koppelteken toevoegen om de leesbaarheid te vergroten. Dus ‘Albert Heijn-filiaal’ en ‘Tweede Kamer-vraag’.

Het koppelteken is de compromis

Weet je niet zeker of je iets aan elkaar of met een spatie schrijft? Dan is het waarschijnlijk aan elkaar. Maar je mag altijd de joker inzetten, het koppelteken. Dit koppelteken gebruik je om een lang samengesteld woord leesbaarder te maken. En voor de SEO-nerds onder ons, Google ziet het koppelteken als een spatie. Daarmee is ook het probleem van de rode-wijnglazen opgelost.

Google doet niet zo moeilijk

Overigens is het op exact zoekwoord schrijven voor Google een beetje achterhaald. Google snapt prima dat rodewijnglazen wijnglazen zijn. Ook zonder spatie. Binnen SEO gaat het niet meer zo zeer om een zoekterm, maar eerder om de context van de pagina. Daarin komen rodewijnglazen voor, glazen voor rode wijn, een mooie set glazen, enzovoorts. Soms raakt Google overigens nog een beetje in de war. Dat gebeurt vooral bij lange samengestelde woorden. Maar voor een Amerikaanse zoekmachine doet ie het niet gek 🙂

Een lang woord breekt lastig af

Door een lang samengesteld woord in een titel te gebruiken, kun je problemen krijgen met de afbreking. Vooral in nieuwsbrieven zien we dit veel terug. Nieuwsbrieven worden vooral op mobiel gelezen. En daar is de ruimte beperkt. En als de titel dan bijvoorbeeld ‘Kofferbakverkoopdata’ is, of ‘tweepersoonsdekbeddenverkoop’, dan kan de titel niet worden afgebroken. Daardoor wordt jouw e-mail onleesbaar. Dus gebruik dan koppeltekens. Zodat Mailchimp begrijpt waar hij de titel kan afbreken. Of nog beter, kies een alternatieve titel, zoals ‘Verkoop van dekbedden’. Dan zit je altijd goed.

Test jouw spatiekennis

Signalering Onjuist Spatiegebruik biedt een mooie test waarmee je je spatiekennis kunt testen. Je vindt hem hier: https://www.spatiegebruik.nl/spatietoets/. Overigens worden spaties hierin zo belachelijk gemaakt, dat de kans klein is dat je ook maar 1 vraag fout hebt.

Stuur ze in

Die lange, spatieloze woorden, die maken de Nederlandse taal zo leuk. Ook online. Want vaak stoeien we met woorden om de tekst passend te maken. In een advertentie van Google Ads of een titel in een Mailchimpnieuwsbrief. Kom jij ergens in het wild een onjuiste spatie tegen? Maak een foto en mail hem naar info@onlineambitie.nl. Wij zijn er dol op! En we plakken hem graag hier onderaan dit blog.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.