First Party Data

First Party Data

Gezellig, een party. En nog wel een first party! Dat is leuk, want die is veel beter dan the third party. Zal ik je uitleggen waarom? First party data is betrouwbare data die je zelf hebt verzameld. Bijvoorbeeld door je klanten te vragen wanneer ze jarig zijn. Deze datum is first party data.

Third party data komt via een data provider en dus niet rechtstreeks via de klant. De data wordt vaak verzameld op verschillende websites en platforms. Hiermee maak je groepsprofielen. Bijvoorbeeld dat de meeste van jouw klanten tussen de 50 en 60 jaar zijn. Het is niet supernauwkeurig, maar wel heel bruikbaar.

Browsers blokkeren third party cookies

Maar goed, het is 2023 en third party data verzamelen wordt steeds moeilijker. Veel browsers blokkeren het verzamelen van deze gegevens. En ook steeds meer mensen begrijpen dat als je op een website cookies accepteert, je dan cookies accepteert en niet alleen de melding wegklikt. Hierdoor zijn steeds meer mensen kritisch op welke cookies ze wel of niet accepteren. En welke data ze dus weggeven.

Google Nederland

Bij Google Nederland

Terug naar de first party cookies. Want afgelopen donderdag waren we te gast op het hoofdkantoor van Google in Nederland, aan de Amsterdamse Zuidas. Hier volgden we presentaties over effectieve marketing in het ‘cookieless era’. Waarmee ze bedoelen dat cookies verdwijnen en hiermee ook de mogelijkheid om third party data te verzamelen. Dit ‘cookieless era’ heeft grote impact op Google Analytics Universal. En dat is precies de reden waarom we juist hier, bij Google, aanwezig waren.

Google Analytics 4 zonder cookies

Google Analytics Universal stopt halverwege dit jaar en wordt opgevolgd door Google Analytics 4. GA4 verzamelt gegevens zonder cookies te gebruiken. Zodat je ook zonder cookies inzicht houdt op jouw websitebezoek. En de gegevens die straks uit Analytics komen, kun je categoriseren onder first party data. Want je hebt ze zelf verzameld.

First party data via e-mailmarketing

Wij, bij onlineambitie, verzamelen al heel lang first party data. Dat doen we via e-mailmarketing. We sturen niet alleen nieuwsbrieven, we verrijken ook de profielen van de abonnees. Dat doen we door te vragen hoe ze heten en wanneer ze jarig zijn. Maar ook door ze te koppelen aan een webshop (bestelhistorie) of het klikgedrag te bekijken. Iemand die altijd alleen op een artikel over e-mail klikt en nooit op artikelen over seo of content, heeft waarschijnlijk interesse in e-mailmarketing en niet in de andere diensten.

Accountdata is goud waard

Naast e-mailmarketing leer je je doelgroep ook heel goed kennen als ze een account bij je aanmaken. Niet voor niets vraagt ieder platform en iedere webshop je tegenwoordig om vooral een account aan te maken en zo volledig mogelijk in te richten. Voor webshops werkt ook bestelhistorie. Als iemand altijd maat M bestelt, hoef je hem geen nieuwsbrief te sturen over grote maten. Dit is waardevolle data die je heel gemakkelijk kunt inzetten voor je marketing.

Het gaat trouwens nog verder. Want als 75% van jouw klanten maat M bestelt, en deze maat is uitverkocht, kun je beter ook je advertenties in Google Shopping pauzeren. Want driekwart van de mensen die normaal converteert, doet dat nu niet omdat zijn maat er niet is. Dat is zonde van je advertentiebudget.

First Party Data is veel breder

Bij First Party Data denk je aan gegevens over jouw klanten. Maar het zijn ook gegevens over jouw onderneming. Denk aan kosten en omzet en gemiddelde bestelwaarde. Ook deze informatie gebruik je direct in je marketing. Als een conversie via adverteren gemiddeld 100 euro kost, maar deze conversie 200 euro oplevert, dan lijkt het alsof je 100 euro hebt verdiend. Maar de kosten zijn ook 75,00. Dus de uiteindelijke conversiewaarde valt veel lager uit. Dat kan impact hebben op je advertentiestrategie. En misschien is het sowieso wel veel handiger om je op organische SEO te richten. Maar goed, dat is een heel ander verhaal.

Terug naar de basis

Na jaren van optimaliseren op basis van third party data en het creëren van groepsprofielen en maar zoveel mogelijk clicks krijgen. Is het nu tijd om terug te gaan naar de basis van marketing. Namelijk uitgaan van je eigen kracht, je eigen data. Online marketing wordt weer een beetje zoals vroeger. Het wordt leuker en strategischer. En iets minder op de cijfers. Dus… leuk he, die first party data.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.