Waarom content marketing?

Waarom content marketing?

“Je moet echt starten met content marketing!” Grote kans dat je deze opmerking wel eens hebt gehoord. Maar waarom moet je er mee starten? En hoe moet je er überhaupt mee starten? Daarnaast zijn er zoveel marketinginstrumenten om in te zetten. Dus waarom dan content marketing? We vertellen je graag over de voordelen ervan. Zo kan je zelf bepalen of je er echt mee “moet” starten.

Wat is content marketing?

Content marketing is een term die regelmatig langskomt. Content marketing komt in ontzettend veel verschillende vormen voor. Denk bijvoorbeeld aan blogs, e-mails en white papers. Maar ook social media posts, video’s en podcasts. Zo kan je eindeloos variëren en wisselen tussen contentvormen. Het gaat erom dat je boeiende informatie voor potentiële maar ook huidige klanten creëert. Met als doel om een band tussen de klant en het merk op te bouwen en te versterken.

Klantenbinding

Verbeter je klantbinding

Met goede content kan je de aandacht van je doelgroep trekken én daarbij ook nog eens een positieve indruk achter laten. Dat is een kans die je niet wil laten liggen, toch? Mensen worden dagelijks van alle kanten met reclame en content bekogeld. De content die jij maakt moet dus opvallen door relevant te zijn voor de lezer. Bied daarom interessante, vernieuwende en amuserende content aan om er zo voor te zorgen dat de klant jouw merk gaat waarderen. Op die manier wordt de band tussen jouw bedrijf en de (potentiële) klanten steeds een beetje sterker.

Van storen naar gezocht worden

Elke seconde neemt de mens 4,2 miljoen prikkels waar. Veel mensen vinden dit al meer dan genoeg. Als ze niet direct naar iets opzoek zijn dwaalt de aandacht vaak af. Een pop-up of een reclame tijdens een video voelt alsof ze gestoord worden. Door relevante informatie voor je doelgroep te creëren, stoor je de doelgroep niet. Sterker nog je helpt ze. Ze gaan actief opzoek naar de content die je aanbied wat veel positiever blijft hangen.

Scoor hoger met SEO

Een extra pluspunt aan content marketing is dat je Search Engine Optimalisatie (SEO) hier baat bij heeft. Schrijf je relevante en unieke content, dan vinden niet alleen je lezers dat interessant. Ook de zoekmachines vinden dat erg leuk om te zien. Maak content waar je doelgroep meer over wil weten. En schrijf het “SEO Proof”. Dat wil zeggen dat het duidelijk is waar je content over gaat en de zoekmachines dit ook begrijpen. Als je dat allemaal doet dan zullen de zoekmachines zoals Google je belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.

Scoor hoger met SEO

Paid, owned en earned media

Waar je voor veel marketingmiddelen moet betalen is dat bij content marketing niet het geval. Natuurlijk kan je het wel combineren met bijvoorbeeld een advertentie maar dit is niet essentieel. Waar het voorheen voornamelijk betaalde promotie (“paid media”) was door bijvoorbeeld een advertentie in de krant of een tv-spotje. Kunnen bedrijven nu veel meer zelf publiceren. Dat noemen we “owned media”. Je kan op je eigen kanalen content plaatsen hoe vaak, wanneer en over wat je maar wilt.

Paid, owned en earned media

Dus het is echt heel belangrijk?

Ja, het is echt heel belangrijk. Door content marketing in te zetten, lever je toegevoegde waarde en leert de klant jou steeds beter kennen. En laten we eerlijk zijn, als je hulp nodig hebt ga je liever naar een bekende dan naar een volstrekt vreemde toch? Tot slot kan je content super goed personaliseren waardoor het nog leuker is voor de klant om te lezen. Een persoonlijk bericht of relevante informatie precies op het juiste moment. Dat kan je bijna niet negeren.

Zullen we een team vormen?

Samen bereik je meer dan alleen. Daarom vormen we graag een team met jou. Zo kunnen we samen de mooiste content schrijven. Dit doen wij al sinds 2010. Samen maken we een plan voor jouw content marketing. Benieuwd hoe we andere bedrijven al helpen met hun content marketing? Bekijk ons eerdere werk hier.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.