Tips voor succesvolle online marketing rondom de feestdagen

Tips voor succesvolle online marketing rondom de feestdagen

De feestdagen zijn een gouden kans om verkoop te stimuleren, nieuwe klanten aan te trekken en jouw naamsbekendheid te vergroten. Of je nu een online webshop beheert of een dienst levert, deze tijd van het jaar is hèt moment om online op te vallen. Maar om een succes te maken van jouw online marketingcampagnes is een goede voorbereiding belangrijk. Daarom geven we je praktische tips om jouw klanten te bereiken voordat alle festiviteiten losbarsten.

Waarom opvallen tijdens de feestdagen?

In het vierde kwartaal maken veel bedrijven de meeste omzet van het jaar. Dit zijn voornamelijk bedrijven die consumentenproducten verkopen zoals retailers en webshops. Maar ook MKB’ers, met of zonder webshop, kunnen deze laatste maanden een grote slag slaan. Gewoon, door slim gebruik te maken van de koopgekte en in te spelen op het gevoel van de consument.

De meest populaire feestdagen

Black FridayVrijdag 29 november 2024
Green FridayVrijdag 29 november 2024
Cyber MondayMaandag 2 december 2024
SinterklaasavondDonderdag 5 december 2024
KerstavondDinsdag 24 december 2024
1e KerstdagWoensdag 25 december 2024
2e KerstdagDonderdag 26 december 2024
NieuwjaarsdagWoensdag 1 januari 2025

De wat nieuwere feestdag in de lijst is Green Friday. Deze valt op dezelfde dag als Black Friday en is een statement om overconsumptie door hoge kortingen tegen te gaan. Op Green Friday worden bedrijven aangemoedigd om enkel duurzame en tweedehands producten te verkopen. Of te recyclen en repareren. Om zo te investeren in een groenere planeet.

Online-marketing-feestdagen

Tip 1: Begin ruim van tevoren

Consumenten zijn vaak al vanaf Black Friday op zoek naar het perfecte kerstcadeau. Een vroege start is daarom cruciaal voor een succesvolle online marketingcampagne tijdens de feestdagen. Je concurrenten proberen ook de aandacht van consumenten te trekken, dus zorg ervoor dat je campagnes ruim van tevoren gepland zijn. Met de juiste zoekwoorden, aantrekkelijke content en een geoptimaliseerde website. Zodat Google al de tijd heeft gehad om jouw landingspagina te indexeren. En je dus hoog scoort in de zoekresultaten wanneer iedereen op zoek is naar dat ene cadeau.

Tip 2: Pas je website tijdelijk aan

Feestelijke etalages in winkelstraten trekken de aandacht. Dat kun jij ook doen met jouw website of webshop! Verander je header, pas je logo aan en voeg een nieuwe landingspagina toe die speciaal is ingericht voor de feestdagen. Door wat extra aandacht te besteden aan je website, geef je jouw bezoekers een unieke ervaring. Wat kan leiden tot meer conversies.

Tip 3: Creëer aantrekkelijke content om te delen

Iets waar onze harten bij onlineambitie sneller van gaan kloppen is het maken van prachtige content. Relevante content voor de feestdagen zijn bijvoorbeeld blogs met cadeau-ideeën, een landingspagina met inspiratie voor verlanglijstjes, een adventskalender met jouw meest populaire producten of een limited edition kerstlijn. Deel deze feestelijke content via jouw social mediakanalen. En overweeg ook betaalde advertenties op Facebook en Instagram om je bereik te vergroten.

Tip 4: Zet e-mailmarketing in

Een fantastisch middel om in te zetten tijdens de feestdagen is e-mailmarketing. Je kunt jouw abonnees segmenteren om gerichte aanbiedingen te sturen naar verschillende doelgroepen. En jouw verse decembercontent te delen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het inzetten van geautomatiseerde e-mails voor herinneringen, verlaten winkelwagens en bedankjes na aankoop. Door jouw nieuwsbrieven persoonlijk te maken en aantrekkelijke onderwerpregels te gebruiken kun je de band met jouw klanten tijdens de feestmaanden echt versterken. 

Tip 5: Herhalen, herhalen, herhalen

Consumenten worden overspoeld met speciale acties in aanloop naar Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Om mensen tot aankoop over te laten gaan is de kracht van herhaling belangrijk. Een krachtige tool hiervoor is adverteren in Google en Google Shopping. Zo bereik je heel gericht jouw doelgroep. En vergroot je jouw online zichtbaarheid.

Tip 6: Blijf authentiek en herkenbaar

Als laatste willen we je meegeven om trouw te blijven aan je merkidentiteit. Want tijdens de feestdagen is de verleiding groot om hiervan af te wijken. Door consistent te blijven, versterk je jouw geloofwaardigheid en wek je vertrouwen op bij de consument. Die hier veel waarde aan hechten. Blijf dus jezelf. Want alleen zo kun je een sterk en herkenbaar merk opbouwen en behouden.

Online marketing uit handen geven is ook een tip

Met de juiste aanpak maak je van jouw online marketing tijdens de feestdagen een groot succes. Heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag met het maken van decembercontent. Ook het optimaliseren van je website, Mailchimp nieuwsbrieven versturen en het instellen van advertenties pakken we graag voor je op. Zoals we al zeiden, op tijd beginnen is cruciaal. Dus stuur ons een berichtje of bel ons op. We kunnen snel schakelen.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.