Persoonlijke communicatie staat in het rijtje trends voor 2018. En dat is grappig. Want waarom hebben we eigenlijk een tijdje onpersoonlijk gecommuniceerd? Dat moet zijn begonnen met de intrede van televisiereclame. Reclame voor de massa. Of nee, daarvoor al. Pamfletten waren in de middeleeuwen ook niet persoonlijk. Daar is het dus begonnen. En nu, anno 2018 trekken we dat recht met behulp van small en big data. Maar is dat eigenlijk wel persoonlijk? Of doen we alsof…
Persoonlijk zorgt voor meer interactie
Een persoonlijke nieuwsbrief levert meer interactie op dan een onpersoonlijke. Dat is niet zo gek. Op straat kijk jij ook eerder om als ik je naam noem dan wanneer ik iets algemeens zeg. Hoewel, als ik hard genoeg HÉÉ roep, krijg ik ook je aandacht wel :).
Niet persoonlijk, maar gepersonaliseerd
Een persoonlijke nieuwsbrief is bijna onmogelijk. Dan zul je iedereen een handgeschreven mailtje moeten sturen. Personaliseren is gelukkig een stuk makkelijker. Ik stuur je dan een algemene e-mail en voeg jouw naam en andere persoonlijke zaken in. Eventueel plaats ik jouw profiel in een bepaalde groep, om een afwijkende inhoud te sturen. Maar die is dan wel afwijkend voor de hele groep, dus nog steeds niet echt persoonlijk.
Zo personaliseer je een nieuwsbrief
Een nieuwsbrief personaliseren is makkelijk. Je typt het woord ‘Beste’ en plaatst daarachter een variabele, namelijk de naam van de geadresseerde. De moeilijkheid in het personaliseren van e-mails zit hem in de verzamelde data. Want hoe personaliseer je als je iemands naam niet weet?
Een goede mailinglijst is van levensbelang
Garbage in, garbage out is een bekend gezegde. En dit geldt ook voor e-mailmarketing. Want met een slechte, incomplete lijst is het moeilijk gepersonaliseerd mailen. Daarom werken wij voor onze klanten continue aan de verrijking van de lijst. Dit kun je handmatig doen, maar je kunt je abonnees ook vragen het zelf te doen. Hoewel niet iedereen dat zomaar doet. Soms zul je er iets tegenover moeten stellen. Zo gaf BOL ooit korting weg als je je verjaardag doorgaf.
We personaliseren verder
Behalve de naam van de geadresseerde kun je je nieuwsbrieven nog veel verder personaliseren. Je kunt bepaalde onderwerpen wel of juist niet laten zien. Je kunt de afzender aanpassen aan de contactpersoon van de klant. Je kunt op basis van eerder afgenomen diensten en producten nu weer dergelijke producten of diensten aanbieden. En je kunt natuurlijk heel gemakkelijk personaliseren op geslacht. Hoe meer je personaliseert, hoe persoonlijker de nieuwsbrief lijkt. Met de nadruk op lijkt.
Kort is krachtig
Als je iemand een mailtje stuurt, stuur je vaak een kort bericht. Geen ellenlange verhalen en bij voorkeur ook maar één onderwerp. In nieuwsbrieven kiezen we er juist voor om meerdere onderwerpen aan te snijden. In het kader van ‘nu we u toch spreken…’ is dat volstrekt logisch. Maar het persoonlijke mailtje is juist zo krachtig omdat het zo kort en to the point is. Doe dat ook in je nieuwsbrief. Je lezers zullen het waarderen.
Vraag om hulp!
Wil je toffe nieuwsbrieven verzenden die werken? En zoek je daarvoor een e-mailmarketeer die het samen met jou tot een succes maakt? Dan is het nu tijd voor koffie. Koffie drinken met onlineambitie. Maak een afspraak.