Online klanten werven

Een blog van onlineambitie
online-klanten-werven

Online klanten werven

Online klanten werven is niet moeilijk. Met zoekmachineoptimalisatie, advertenties en e-mail krijg je snel meer bezoekers. Maar makkelijk is het nu ook weer niet per sé. Want met alleen veel bezoekers ben je er nog niet. Om de bezoekers klant te laten worden, zul je een relatie met hem aan moeten gaan. Je moet online vrienden worden

Strategie

Alles begint met een strategie. Dus ook online klanten werven. In de strategie bepaal je wie en wat. Wie is je doelgroep? En wat is je dienst of product?

De focus is belangrijk. En zoek het dicht bij jezelf. De koerier biedt koeriersdienten aan. Zo simpel is het. Kun je het verfijnen? Laat dat dan niet na. Bijvoorbeeld geografisch in de regio Rotterdam. Of met specialisatie koelvervoer. Zo verklein je je doelgroep, maar elimineer je ook je concurrenten die deze specialisatie niet hebben.

Vervolgens bepaal je je doelgroep. Wie zit er te wachten op jouw product of dienst? Misschien de groentewinkel die zijn versproducten graag gekoeld verstuurt?

Eerst maar eens meer bezoekers op je website

5 bronnen zorgen het overgrote deel van al je bezoekers. Dit zijn Google (SEO), Verwijzingen en affiliate, E-mail, Social media en advertenties. Wil je nieuwe klanten krijgen via het internet, dan zet je in op deze vijf kanalen. Met extra aandacht voor Google en E-mail.

+ Google (SEO)

Google is het belangrijkste kanaal voor nieuwe klanten. Deze bezoekers kennen jouw bedrijf nog niet, dus je moet ze overtuigen. Als ze eenmaal contact met je zoeken, is de eerste stap naar een lange vriendschap gezet.

+ Verwijzingen en affiliate

Heb je online vrienden, dan willen ze misschien wel naar je verwijzen. Ga samenwerkingen aan, waarbij partnerbedrijven jouw bedrijf aanbevelen.

Heb je (nog) geen onlne vrienden? Dan kun je deze verwijzingen ook kopen. Dit noemen we affiliate. Vaak wordt er afgerekend per lead.

+ E-mail

Eenmaal bevriend wissel je natuurlijk e-mailadressen uit. Bestaande relaties en geinteresseerden mag je mailen. En dat fijn, want zo blijf je top-of-mind. Als ze jouw dienst of product dan een keer nodig hebben, dan denken ze waarschijnlijk gelijk aan jou.

+ Social Media

Net als bij e-mailmarketing communiceer je ook op social media rechtstreeks met de (potentiële) klant. Alleen ben je bij social afhankelijk van de algoritmes van Facebook, Instagram, Twitter, etc. Dit kan voor een beperkt bereik van jouw boodschap zorgen. Aan de andere kant kun je veel vaker contact zoeken met je doelgroep dan via e-mail. Dat is dan weer een voordeel.

+ Advertenties

Adverteren is een makkelijke manier om online klanten te werven. Gewoon betalen en de bezoekers stromen je website binnen. Adverteren kan heel goed in Google (op zoektermen) en op social media (op de demografische eigenschappen van jouw doelgroep).

Maak je website onweerstaanbaar

Jouw website is het centrum van je online activiteiten. Dit is de verzamelplek waar je je potentiële klanten naartoe stuurt. Op deze website vertel je jouw verhaal. Je vertelt waar jouw organisatie goed in is. Kort en krachtig, want je klanten houden niet van lezen. Zorg voor pakkende seo webteksten, een mooie uitstraling, simpele navigatie en een prominente ‘call to action’. En zorg ervoor dat je website snel en veilig is. Dat vinden je bezoekers prettig.

maak-vrienden

Bouw een vriendschap op

In een webshop kunnen bezoekers snel converteren. Ze komen binnen, ze kopen iets en ze klikken verder. B2B bouw je eerst een vriendschap op. Dus een geïnteresseerde prospect (sorry voor dat woord) zal meerdere keren jouw website bezoeken. Misschien laat hij zijn e-mailadres achter zodat je hem kunt mailen. Of wordt hij vriend op social media. Zorg er dan wel voor dat je daar actief bent.

spotlights

Zo doen wij het

Ieder online marketing bureau heeft zijn eigen werkwijze. Wij geloven in de inhoud. En in sympathieke online marketing. Want als je vrienden wilt maken, moet je wel een beetje sympathiek zijn.

Wij focussen ons op de website. Die moet perfect zijn. We trekken nieuwe bezoekers aan via Google (Zoekmachineoptimalisatie). En we houden contact met bestaande klanten en relaties via E-mailmarketing. De strategie vullen we aan met verwijzingen, Social media en Adverteren. En natuurlijk blijven we altijd actueel en up-to-date. Zo zijn we breed zichtbaar op het internet.

Om online voldoende klanten te werven, moet je alle bronnen aanspreken. Want de kanalen versterken elkaar. Wil je daar eens meer over weten? Kom koffie drinken, bij ons in de #fijnhandel.

Deel ons verhaal op social media