Zo hou je je Mailchimpnieuwsbrief uit de spam

Zo hou je je Mailchimpnieuwsbrief uit de spam

Het is de angst van iedere online marketeer. Dat die mooie nieuwsbrief waar je zo hard aan gewerkt hebt, in de spam belandt. Helemaal uitsluiten kun je dit helaas niet, want voor een deel ben je afhankelijk van de e-mailinstellingen van de ontvanger. Maar je kunt wel een paar dingen doen om de kans dat jouw nieuwsbrief in de spam komt te beperken. Met deze 3 tips hou je je Mailchimpnieuwsbrief uit de spam.

Authenticeren

Wat? Authenticeren? Precies, we starten meteen met de lastigste. Hoewel het eigenlijk wel meevalt, maar het is een technische aanpassing en dat schrikt natuurlijk best wel af. Gelukkig doen wij dit standaard voor onze klanten als we een Mailchimpaccount instellen. Dus als je hulp nodig hebt, weet je ons te vinden.

Goed, authenticeren dus. Hierbij gaat het erom dat je de ontvanger laat weten dat de nieuwsbrief echt van jou afkomstig is (en niet van een robot) en dat je te identificeren bent. Dit is nodig omdat Mailchimp vanaf zijn server een nieuwsbrief uit jouw naam verstuurt.

De authenticatie doe je door een stukje code toe te voegen aan de DNS van jouw hosting. Weet je niet wat dit is, dan heb je vast een hostingpartij of een IT-er die je hiermee kan helpen. Als je jouw e-mailadres eenmaal hebt geauthenticeerd, heb je meteen de grootste horde genomen. De kans dat jouw nieuwsbrief nu gewoon in de inbox komt is veel groter geworden.

Authenticatie Mailchimp

Beperk het aantal afbeeldingen

Sommige bedrijven sturen hun nieuwsbrief als één grote afbeelding. Ze maken dit bijvoorbeeld in Canva. Hierdoor komt zowel de tekst als de foto’s in één plaatje. De tekst is dus niet te lezen door de software die jouw nieuwsbrief controleert op spammige inhoud. En dus zal het jouw nieuwsbrief eerder, bij twijfel, in het bakje spam gooien.

Daarom adviseren we altijd om tekst als tekst te typen. En afbeeldingen als afbeeldingen toe te voegen. Doe dit wel goed en voeg ook een beschrijving toe aan de afbeeldingen (een zogenoemde alt-tag), zodat ook voor de anti-spamsoftware duidelijk is wat er op de afbeelding te zien is.

Mailchimp uit de spam houden

Schrijf sympathieke tekst

Schrijf een nieuwsbrief alsof je een mailtje aan een vriend typt. Dan begin je waarschijnlijk niet met “AANBIEDING!!!! SALE!!! en GRATIS!!!!”. Maar met een persoonlijke aanhef. “Hoi Tom, hoe is het ermee?…” De anti-spamsoftware leest de tekst en slaat aan op woorden zoals “aanbieding, sale en gratis”. En dan is het natuurlijk niet zo dat je ze niet mag gebruiken, maar doe het met mate. En let op waar je het doet. Vooral de onderwerpregel is een gevoelig punt.

We merken dat e-mails met sympathieke inhoud, waarmee je niet keihard op een verkoop aanstuurt (wel zachtjes natuurlijk), als beste ontvangen worden. Dus let hierop als je een nieuwsbrief maakt. En maak er een mooie, rustige nieuwsbrief van. Type niet met HOOFDLETTERS en maak er geen kerstboom van door steeds van kleur te wisselen. Als je nieuwsbrief schreeuwerig overkomt, lijkt hij meer op spam. En als hij toch in de inbox komt, is de kans groot dat de ontvanger zich afmeldt.

Sympathieke e-mails die werken

Wil je sympathieke e-mails versturen die jouw doelgroep echt aan je binden? Kom dan eens op de koffie. Wij maken namelijk dagelijks nieuwsbrieven in Mailchimp. En door onze ervaring weten we precies wat wel werkt en wat niet.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.