Tag je doelgroep met mailchimp

Mailchimp tags en groepen

Mailchimp heeft statische segmenten vervangen door tags. Met tags is het gemakkelijker om abonnees te categoriseren en te segmenteren. Met tags geef je ze interne informatie mee. De leden van je nieuwsbrief zien dit dus niet in hun profiel, dit in tegenstelling tot groepen. Tot zover de inleiding. Klapperen je oren al? Lees verder en we leggen met praktische voorbeelden uit hoe het werkt.

Wat zijn Mailchimp Tags?

Mailchimp Tags zijn steekwoorden waarmee je een abonnee typeert. Je kent tags misschien wel uit blogs. Want op basis van tags kun je ook blogs categoriseren.

Benader een klant anders dan een prospect

Is iemand al klant? Zou hij dat kunnen worden? Of is hij gewoon geïnteresseerd, maar zal hij waarschijnlijk nooit klant worden? Door je abonnees de tag “klant”, “prospect” of “geïnteresseerde” mee te geven kun je ze net even een ander verhaal mailen.

Nog maar één maillijst

Dankzij tags heb je nog maar één maillijst nodig. Waar je voorheen een aparte lijst met bijvoorbeeld ‘beursbezoekers’ zou aanmaken, kun je deze groep nu gewoon taggen. En kun je deze groep naderhand beursinformatie mailen. Informatie waar je andere abonnees toch niet op zitten te wachten.

Wat zijn Mailchimp Groepen?

In tegenstelling tot Mailchimp Tags zijn Mailchimp Groups (of groepen) wél te zien door de abonnee. Sterker nog: tijdens het aanmelden kan hij zelf groepen selecteren. Bijvoorbeeld een interesse of een taal.

Segmenteren op interesse

Bij onlineambitie zouden we groepen kunnen maken voor abonnees die geïnteresseerd zijn in webcontentGoogle en e-mail. Vervolgens sturen we de groep Google alleen relevante informatie over Google.

Case Mailchimp Tags en Groepen

Voor Schneider Youngplants creëerden we een nieuwe Mailchimpstructuur. 7 oude lijsten voegden we samen tot 1 lijst. Met tags en groepen konden we deze lijst perfect segmenteren.

Voorkeurstaal als groep

Omdat Schneider internationaal werkt, maakten we groepen aan voor de talen Nederlands, Duits en Engels. Deze voorkeurstaal kiezen de abonnees zelf tijdens het inschrijven.

Tags voor status (intern)

Vervolgens voegden we tags toe voor de status. Partner, Klant en Geïnteresseerde. Schneider kan nu heel gemakkelijk de partners andere informatie mailen dan mensen die gewoon interesse in mooie planten hebben.

Wij zijn Mailchimp PRO Partner

Wil je meer weten over Mailchimp Tags en Groups? Lees dit artikel op mailchimp.com (Engels). Of stuur ons een mailtje. Wij zijn Mailchimp PRO Partner en kunnen je professioneel helpen met jouw e-mailcampagnes.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.