Wanneer-moet-ik-mijn-nieuwsbrief-versturen

Wanneer moet ik mijn nieuwsbrief versturen?

Wanneer moet ik mijn nieuwsbrief versturen?

Het is een vraag die wij regelmatig krijgen. Wat is de beste dag en tijdstip om mijn nieuwsbrief te verzenden? Dit is een lastige. Want bij e-mailmarketing spelen veel externe factoren mee die invloed hebben op het openingspercentage. Bijvoorbeeld het weer, maar ook het humeur van jouw abonnee speelt een rol. Ben je benieuwd waar je allemaal rekening mee kunt houden? Lees gauw verder. En ontdek de handige Mailchimp-tool die je helpt bij het inplannen van jouw nieuwsbrieven.

Naar wie verstuur je e-mails?

Het is belangrijk om je nieuwsbrieven te versturen op dagen en tijdstippen dat jouw klanten hun e-mail lezen. Logisch. Maar hoe kom je hierachter? Ga na of jouw bedrijf B2B (business to business) of B2C (business to consumer) is. Hier kun je voorzichtig al wat conclusies uithalen. Want bedrijven zullen voornamelijk doordeweeks overdag online actief zijn. En consumenten juist in hun vrije tijd. Wat s’ochtends, rond lunchtijd, in de avond en in het weekend is.

Leef je in

Het is goed om je te verplaatsen in jouw doelgroep. Bedenk wie jouw nieuwsbrief gaat openen en speel hierop in met het inplannen. Voor een webshop kan zondagochtend een mooi verzendmoment zijn. De abonnee heeft dan tijd. En hierdoor ook meer zin om te kopen. Maar wie weet zijn jouw klanten wel vroege vogels. Mensen uit de bouw, bakkers of postbezorgers staan vroeg op en gaan dus ook vroeg naar huis. Het tegenovergestelde geldt bijvoorbeeld voor de horeca en zorg waar ze nachtdiensten draaien. Let hier goed op! En vergeet je niet in te leven 🙂

Externe factoren

Een nieuwsbrief moet goed terecht komen in de mailbox van jouw abonnees. Het liefst vaak worden geopend. En het is helemaal mooi als het je uiteindelijk ook wat oplevert. Maar veel externe factoren hebben invloed op deze statistieken. Waar jij helaas niks aan kunt doen:

1. Het weer

Het weer is een goed voorbeeld. Schijnt de zon lekker? Grote kans dat jouw mail niet veel wordt geopend. Want iedereen geniet van het strand of zit met een drankje op het terras. Jammer voor jouw nieuwsbrief, want die checken jouw abonnees niet. Gelukkig kun je het weer aardig in de gaten houden. Dus let hier voortaan op bij het inplannen van de nieuwsbrief.

2. Volle mailbox

Een overvolle mailbox van de abonnee is geen fijne plek voor jouw nieuwsbrief. Tussen alle andere e-mails valt hij niet meer op en leest jouw abonnee eroverheen. Dus vermijd de maandagochtend. En zorg om op te vallen altijd voor een pakkende onderwerpregel. Vergeet niet om de previewtekst in te vullen. En hem spreek persoonlijk aan. Dan heb je een grotere kans dat ze jouw mail wél aanklikken.

3. Humeur

Het humeur van jouw abonnee heeft ook effect op het succes van jouw nieuwsbrief. Ze moeten wel zin en tijd hebben om een nieuwsbrief te openen. Daarom houden wij zo van sympathieke marketing. Want het heeft impact. Als jouw klant weet dat jouw e-mails sympathiek, informatief en goed in elkaar zitten opent hij ze ook sneller. Je kunt iemands dag maken door een fijne mail te versturen. Wie wilt dat nou niet?

Data verzamelen

Door de externe factoren is het moeilijk om het beste moment te bepalen om een nieuwsbrief te verzenden. Maar gelukkig zijn er handige tools die het jou makkelijker maken. In Mailchimp haal je veel informatie uit jouw audience en verstuurde e-mailcampagnes. Bij “Reports” vind je openingspercentages, link-kliks en andere activiteit naar aanleiding van jouw campagnes.

Met deze interessante informatie kun je jouw volgende nieuwsbrief gaan A/B testen. Verstuur de nieuwsbrief op verschillende tijden, bedenk andere onderwerpregels of kies een andere ‘from name’. Na het versturen kun je de resultaten en open rates met elkaar vergelijken. Zo optimaliseer je jouw e-mailmarketing stap voor stap.

Laat Mailchimp het tijdstip bepalen

Met het standaard en premium Mailchimpabonnement kun je gebruik maken van “Send Time Optimization”. Deze functie kiest de ideale verzendtijd van jouw nieuwsbrief met gegevens uit hun algoritme. Zo hoef je zelf geen data te analyseren uit A/B testen, maar doet Mailchimp dit automatisch voor jou. Handig he!

Toch hulp nodig met jouw e-mailmarketing? Laat het aan ons weten. Wij zijn Mailchimp PRO Partner en maken graag een succes van jouw nieuwsbrieven.

Andere relevante blogs