Een nieuwsbrief is een uitstekend middel voor klantenbinding. Sterker nog, klantenbinding is de belangrijkste reden om een regelmatige mail te versturen. Verkooppraatjes worden de ontvangers zat. Maar mooie verhalen over hun favoriete merk, winkel of bedrijf blijven altijd boeien. Klantenbinding is fantastisch, maar niet makkelijk. Het kost inzet van beide kanten. Dus ook van jou 🙂 Hoe? En waarom? Wij leggen het uit.
Lange termijn
Nieuwsbrieven leveren een prachtige bijdrage aan jouw online marketing. Wel is het een langetermijnbijdrage. De eerste mailing levert niks op. Hoewel… je kunt geluk hebben. Pas na een tijdje merken je bezoekers dat je eigenlijk wel leuke verhalen hebt. En lezen ze over de mooie producten die je maakt. Of de diensten die je levert. Zo krijgen ze langzaam binding met jouw bedrijf.
Klantenbinding, hoe doe je dat?
“Het is alsof je iemand om verkering vraagt”
Oke, het begin is hard werken. Het is alsof je iemand om verkering vraagt. Je zorgt eerst dat je gezien wordt. Vervolgens moet de toekomstige klant jou ook leuk vinden en zich abonneren op je nieuwsbrief. Dat is al best een stap. Want mensen melden zich niet zomaar aan. Soms kan het helpen om iets in het vooruitzicht te stellen. Webwinkels doen dat vaak. Ze bieden dan een kleine korting, in ruil voor toegang tot jouw mailbox.
Je bouwt een relatie op
Als iemand nieuwsbriefabonnee is, begint de volgende uitdaging. Namelijk zorgen dat hij abonnee blijft. Zeker in het begin is de relatie nog jong en breekbaar. En kun je met een druk op de afmeldknop zonder opgaaf van reden worden afgeserveerd. Dus om deze klantenbinding te laten slagen, moet je je abonnee precies bieden wat hij van je verwacht. Zonder je eigen identiteit te verloochenen natuurlijk. En als je dan dicht bij jezelf blijft en de klant zoveel mogelijk in de watten legt, dan groei je steeds dichter naar elkaar toe. Je bouwt een relatie op.
“Met een druk op de afmeldknop kun je zonder opgaaf van reden worden afgeserveerd”
Personaliseer de nieuwsbrief
Natuurlijk spreek je je abonnee met zijn naam aan. Dat is wel logisch toch? En kom je erachter of jouw abonnee een man of een vrouw is? Dan kun je de inhoud van de nieuwsbrief daarop afstemmen. Misschien kom je erachter van welke producten of diensten hij houdt. En als je een webshop hebt, weet je misschien iets van de aankoophistorie. Dat zijn allemaal persoonlijke dingen waarmee je jouw nieuwsbrief kunt personaliseren. En waardoor de abonnee zich bij jou nog meer thuis voelt.
Top of mind als ze je nodig hebben
Die binding wordt steeds sterker. En op een dag heeft hij je nodig. Voor jouw product of dienst. En hij weet dat jij dat levert, want hij heeft erover gelezen. Jij bent top-of-mind. Op dat moment word je gebeld door de nieuwe klant, die je eigenlijk al binnen hebt. Want dankzij de nieuwsbrieven is de relatie gevoelsmatig al zo sterk, dat factoren als prijs en concurrentie er niet meer toe doen.
Call to action
Wij geloven in sympathieke e-mailmarketing. De klant moet je eerst leuk vinden. Hij moet in je geloven. En dan pas kun je iets verkopen. Maar mag de nieuwsbrief dan helemaal geen ‘call to action’ bevatten? Natuurlijk wel. Juist wel. Want als jouw nieuwsbriefabonnee een actie wil uitvoeren, dan moet je hem daar wel de kans toe bieden. En de een doet dat direct in de eerste nieuwsbrief. Terwijl de ander dat in mailing 35 doet.
De lijst is leidend
We zeggen het zo vaak. De adressenlijst is vreselijk belangrijk. Als je je klanten aan je wilt binden, dan moet je op zijn minst zelf ook je best doen om hem te leren kennen. Dus vraag naar zijn voornaam. En misschien ook zijn achternaam. En zijn verjaardag. En stuur hem op die dag dan ook een verrassing.
Probeer vooral niet alles te automatiseren. Loop gewoon eens door de lijst. Zie je ergens een voorletter in plaats van een voornaam? Zoek dan uit hoe hij heet en pas het aan. Zo leer je je klanten echt kennen. Want klantenbinding komt van twee kanten. Ook in een geautomatiseerd proces als e-mailmarketing.