Hoger scoren in de Google zoekresultaten, hoe doe je dat? Het is een vraag die wij vaker krijgen. Je wilt natuurlijk gevonden worden door potentiële klanten. Op zoektermen die relevant zijn. En als die potentiële klanten op je website zijn, dan wil je natuurlijk ook nog dat ze klant worden. In dit blog vertellen we je meer over hoe je hoger kunt scoren in Google.
Scoren met Google advertenties
Om hoger in de Google zoekresultaten te komen kun je adverteren via Google Ads. Bij een Google Ads advertentie betaal je als er op jouw advertentie geklikt wordt. De prijs per klik hangt van twee factoren af. Een populair zoekwoord waar veel op gezocht wordt is duurder omdat er meer concurrentie op zit. En hoe minder relevant zoekwoorden zijn voor jouw website hoe meer je betaalt voor dat zoekwoord. In het laatste geval kun je beter gebruik maken van een synoniem dat minder populair is of beter aansluit bij de landingspagina van je advertentie.
Organisch gevonden worden
Een andere manier om hoger in de zoekresultaten te komen is door middel van Search Engine Optimization, ook wel SEO. Dit is een gratis manier om hoger te ranken in de Google zoekresultaten. Maar het is wel een strategie voor de lange adem. Na het optimaliseren van je website kan het drie tot vier maanden en soms zelfs langer duren voordat er duidelijke resultaten te zien zijn. En het optimaliseren is niet eenmalig, maar een maandelijks terugkomende taak.
Om een website succesvol te optimaliseren voor de zoekmachine zijn er een aantal stappen die je kunt volgen. Die leggen wij graag aan je uit.
1. Zoekwoordenonderzoek
Begin voordat je een landingspagina of een blog schrijft, altijd met een zoekwoordenonderzoek. Vraag jezelf af: op welke zoekwoorden wil ik gevonden worden? Op welke zoekwoorden zoekt de doelgroep? En zit er wel genoeg zoekvolume op deze zoekwoorden? Na het zoekwoordenonderzoek heb je meer inzicht in de doelgroep en wat de doelgroep wil.
2. Een goede (meta) titel en omschrijving
Alleen goed gevonden worden is niet voldoende. Het doel is klikken, bezoekers en misschien wel een conversie. De titel die in Google verschijnt is je meta-titel. Deze kun je aanpassen naar een aantrekkelijke titel voor de doelgroep. Onder de titel schrijf je een duidelijke omschrijving. Deze vertelt wat je bezoeker kan verwachten als hij op de link klikt.
3. Creëer waardevolle content voor je doelgroep én Google
Jouw potentiële klanten zijn op zoek naar waardevolle content die hun zoekvraag beantwoorden. Content kun je op verschillende manieren maken. Naast het schrijven van tekst kun je ook een video of een artikel maken. Kies altijd een vorm die past bij jou, je bedrijf en je doelgroep.
4. Laat zien dat je een expert bent
Met de content die jij maakt laat je aan de zoekmachine zien dat je een expert bent in je vakgebied. En hoe vaker jij informatie deelt over een bepaalt onderwerp. Hoe hoger Google jou in de zoekresultaten plaatst. Wij raden aan om daarom iedere week een nieuw stuk content op je website te plaatsen. Zo blijf je scoren.
Aan de slag
Heb jij na het lezen van dit stappenplan zin om met de vindbaarheid van je website aan de slag te gaan? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met de online marketing van je bedrijf. Bel of stuur ons een mailtje met jou online ambitie. Dan helpen wij je met het waarmaken ervan.