Als B2B-bedrijf bied je een dienst aan. Of een product. En als jouw relaties zo’n dienst of product nodig hebben, moeten ze natuurlijk direct aan jou denken. Maar dat doen ze niet altijd! Dat komt doordat ze waarschijnlijk niet precies weten wat jij doet. Het wordt dus tijd om wat aan je communicatie te doen.
Oh, doe jij dat ook?
Misschien heb jij dat ook weleens gehoord. Op het moment dat je vraagt waarom iemand een dienst bij een ander heeft afgenomen. Oh…. doe jij dat ook? Dat wist ik helemaal niet.
Zo adverteren wij voor een aantal klanten in Google Adwords. En als wij dan vertellen over de kracht van webcontent en de kracht van e-mail… dan horen wij ook nog weleens: oh…. doe jij dat ook?
Vertellen, vertellen en vertellen
Vertel je relaties wat je allemaal doet. Dat is de enige manier om top-of-mind te zijn op het moment dat ze naar jouw dienst of product zoeken. Vertellen, vertellen en vertellen. En vertel niet alleen wat je doet. Vertel ze ook waarom. Laat ze zien dat jij de expert bent.
“Maar hoe zorg je ervoor dat je top-of-mind bent als het moment daar is?”
Maak er een mooi verhaal van. Een verhaal dat blijft hangen. Een goed verhaal zorgt ervoor dat jij straks top-of-mind bent en de opdracht krijgt.
Hoe doe je dat?
Wij geloven in de kracht van content. En het bereik van social en e-mail. En wij geloven dat saaie verhalen niet werken. Ze blijven niet hangen en ze krijgen geen bereik. Dus je verhaal moet een beetje boeiend zijn.
1. Boeiend bloggen
Als je blogt over het schilderen van een huis, dan heb je een 13-in-dozijn blog. Kies je voor een case of vertel je een achtergrondverhaal, dan heb je al een boeiender blog. Kom je met nieuwe mogelijkheden en technieken binnen de het schildersvak, dan wordt het interessant. En schrijf je een verhaal waarbij alles fout gaat, maar het uiteindelijk toch goed komt, dan hebben je de interesse gewekt. Dan heb je een boeiend blog. Een blog dat blijft hangen.
Het verhaal van Jaap de verfmenger
Jaap mengt bijzondere verf. Verf met de mooiste kleuren waar je naar blijft kijken en die je blijven verrassen. Alleen weet bijna niemand dat. En zijn verf is qua smeerbaarheid, houdbaarheid en dekking niet beter dan die van de Gamma en de Karwei. Dus iedereen koopt gewoon verf in de bouwmarkt. En niet bij Jaap. Jaap gaat bijna failliet… Dan besluit hij te gaan schrijven over zijn bijzondere manier van verfmengen. En de mooie kleuren die hij maakt. Hij vraagt zijn klanten foto’s van het resultaat te maken. Die verwerkt hij in zijn verhalen. Zodat iedereen ziet wat voor mooie kleuren Jaap mengt. En op het moment dat Frits, Joep, Maaike en Theo hun huis gaan schilderen, is Jaap top-of-mind. Ze denken meteen aan de mooie kleuren die Jaap maakt.
2. Kies je verhaaldragers
Je vertelt jouw verhaal dus aan je doelgroep. Maar hoe doe je dat? Allereerst schrijf je natuurlijk het verhaal. Maar naast het verhaal is ook een verhaaldrager belangrijk. Wij kiezen vaak voor een blog, omdat dit redelijk kostenefficient is. En omdat we op die manier een verhaal goed kunnen vertellen. Maar video is in sommige situaties misschien wel veel sterker (ook duurder). Of een infographic. Maak daar een goede keuze in.
3. Kies je media
Vervolgens kies je de media die jou het gewenste bereik kan bieden. Een persbericht kan naar een krant. Een blog verspreid je via social en e-mail. Een video via youtube, social en e-mail. Soms is het handig om een klein event te organiseren. Of een webinar. De mediakeuze hangt af van de verhaaldrager en de doelgroep.
Vind je het moeilijk om deze keuzes te maken? Laten we dan een keer koffie drinken. Samen komen we er wel uit.
Doe het niet eenmalig
Om top-of-mind te zijn, doe je niet eenmalig een actie. Je blijft communiceren met je doelgroep. En je blijft vertellen wat je doet en waarom. Want je weet nooit wanneer het moment is dat ze je nodig hebben.
Want strategie is kiezen
Maak een keuze. Want je kunt niet alles wat je doet vertellen. Je wilt dat jouw relaties onthouden waar je echt goed in bent. En wat je echt leuk vindt om te doen. Want natuurlijk verkoopt de verfmenger ook afbijtmiddel. Maar hij wil bekend staan als die verfmenger met die prachtige kleuren verf. Het afbijtmiddel is een bijproduct. Daar is iemand anders weer goed in 🙂