2018 wordt bepalend voor jouw contentmarketing

Een blog van onlineambitie

2018 wordt bepalend voor jouw contentmarketing

Contentmarketing is belangrijker dan ooit. Want zonder een grandioze inhoud, heb je geen verhaal. En zonder verhaal verkoop je niks. In 2018 verandert er van alles bij Google, Facebook en in de e-mailmarketing. Is jouw website én jouw contentstrategie er klaar voor?

Google in 2018

Google heeft iets grappigs gedaan, namelijk de metatekst bijna 2x zo lang gemaakt. Nu zul je je misschien afvragen wat een metatekst is. Dit is de intro die Google weergeeft als je een zoekopdracht doet. Waarom is deze tekst langer geworden? Heel simpel, om ervoor te zorgen dat jij als consument jouw antwoord al leest zonder de website te bezoeken. Op die manier blijf je langer op google.nl en dat vindt Google erg fijn.

Als bedrijf kun je hier natuurlijk handig op inspelen. Meer tekst, betekent dat je meer kunt vertellen en misschien de consument beter kunt overtuigen. Maar lineze ervaring is dat kort juist beter werkt dan lang. Dus blijf gewoon in 1 zin jouw dienst of product samenvatten en vertel Google alleen die ene zin te tonen. Dat kan namelijk.

Het resultaat is dat jij direct to the point komt. De consument direct snapt wat jij verkoopt en doorklikt naar jouw website voor meer informatie.

Facebook in 2018

Facebook haalde afgelopen maand het achtuurjournaal omdat ze voortaan vrienden en familie voorrang geeft op bedrijven en media. De social media experts dachten dat ze gek werden, want hoe kom je nu nog in contact met je doelgroep? Voortaan zouden alle bedrijven alleen nog maar kunnen adverteren.

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als hij in het achtuurjournaal wordt geserveerd. Het bereik voor bedrijfspagina’s is niet enorm veranderd. En misschien komt dat wel vooral omdat dat bereik sowieso al niet geweldig was. Bedrijven die organisch impact willen maken op Facebook zorgen voor goede content die mensen (echte personen) boeiend genoeg vinden om te delen. Wil je meer bereik, dan zul je als bedrijf de portemonnee moeten trekken…

E-mailmarketing in 2018

Voor e-mailmarketing is het een spannend jaar. En dat komt Lauter en alleen doordat eind mei de nieuwe privacywet actief wordt. Hierin staat dat je als bedrijf moet kunnen aantonen waar en wanneer jouw abonnees zich met welke dubbele opt-in hebben ingeschreven. Wij schreven hier eerder al een artikel over. Hoe heet deze soep uiteindelijk gegeten wordt is afwachten.

Een andere leuke trend in e-mailmarketing is het personaliseren van mailings. Zonder personaliseren doe je in 2018 eigenlijk niet meer mee. En zo moeilijk is dat niet. Zolang je adressenlijst maar compleet en verrijkt is. Dus pak dit op , of laat je e-mailmarketing aan ons over 🙂

Nog een keer Google

Google verandert constant mee in de veranderende online omgeving. Vorig jaar draaide het om veiligheid en werd een SSL-certificaat bijna verplicht als je wilde dat jouw website nog gevonden werd. Dit jaar is het de beurt aan de snelheid. Dat is niet nieuw, want Google hamert al langer op snelle websites. Dat is belangrijk voor snel laden op mobiele telefoons. In 2018 wordt het een rankingfactor. En of jouw website enigszins voldoet kun je hier meten.

Nog meer trends?

Kun je niet genoeg krijgen van de online marketing trends voor 2018? Check dan deze lijst. Keurig voorzien van extra lange metateksten 🙂

Deel ons verhaal op social media