Het is 4 januari 2010. Een paar dagen geleden vierde ik mijn laatste werkdag bij mijn werkgever. En vandaag open ik de deur van de Kamer van Koophandel in Rotterdam om mijn nieuwe bedrijf in te schrijven. onlineambitie gaat het heten en ik ga onlinemarketing aanbieden aan lokale bedrijven die daar zelf geen tijd, zin of kennis van hebben.
De Schiecentrale en het Groot Handelsgebouw
Na een maand betrek ik ook mijn eerste kantoor. Nou ja, een bureau dat ik huur bij de jongens van carenza*. Maar het is een mooi bureau en ik krijg er meteen een paar erg leuke collega’s bij. We beginnen in de Schiecentrale op nummer 262 en verhuizen een paar jaar later naar 166, omdat we daar uitzicht hebben op de Maas. En dat is niet onbelangrijk voor Rotterdammers. Als onlineambitie 9 jaar bestaat, wagen we de sprong naar het centrum van de stad. Nog steeds samen met carenza* huren we een kantoor in het Groothandelsgebouw.
In de beginjaren draaide het bij onlineambitie al meteen om de inhoud. Als tekstschrijver specialiseerde ik me in SEO-webteksten en schreef ik veel blogs en landingspagina’s voor allerlei klanten uit de regio. Omdat het om de inhoud ging, deelden we blikken vol met kruidnoten, snoep of koek uit aan onze klanten. Daar werd iedereen erg blij van.
Merchandising
Over koekblikken gesproken. Natuurlijk lieten we wel meer fantastische merchandising maken voor onze klanten. De mokken uit 2013 zijn hier op kantoor nog steeds volop in gebruik. De openers (haal eruit wat erin zit) uit de beginjaren zijn al heel lang zeer zeldzaam. En onze laatste aanwinst zijn de beachbalsetjes die we als zomercadeau opstuurden en waar we erg veel leuke reacties op kregen.
Uitjes en clubjes
Als serieus bureau zijn we natuurlijk een graag geziene gast op allerlei zakenclubjes. We waren lid van JCI, Platform Communicatie, MKB Rotterdam en nog veel meer. Op dit moment genieten we als lid van Wij Zijn Gers van leuke Rotterdamse evenementen die zij door het jaar heen organiseren.
Naast de zakenclubjes organiseren we zelf ook genoeg. Weekendjes weg met het kantoor. Kaasfonduen in onze eigen salon. Een escaperoom. En het Glitterkerstfeest. Noem allemaal maar op. Work hard, play hard. En dat doen we al 15 jaar met veel plezier.
Initiatieven
Naast onlineambitie deed ik mee aan allerlei kleine en grote initiatieven. Projecten en zelfs hele bedrijven die ik naast mijn werk voor het bureau deed. Zo lanceerde ik websitecheck, waarbij ik advies gaf over de websites van bedrijven. Ik was co-founder van Beste Bondscoach, een fantastische voetbalpoule die helaas verloren ging toen Nederlands zich 2 keer achter elkaar niet plaatste voor de eindronde. Samen met carenza* maakte ik Plumeau, waarbij we iedere dag nieuws van vroeger afstoften. En zo waren er nog veel meer leuke projecten, die vaak maar tijdelijk waren.
Grote veranderingen
Rond 2020 liepen er steeds meer andere gezichten rond bij onlineambitie. Ik verzamelde een team om me heen met leuke mensen die ook onlineambitie hadden. Echte collega’s dus. En dat was hard nodig. Want 5 jaar eerder was ik met een nieuw project gestart: een eigen webshop. En dat werd best wel een succes. Na die webshop kwam er nog een. En nog een. En nog een. En nog een. Op den duur runden we bij onlineambitie naast een bureau ook 5 prachtige webshops.
Ilze, Mariska, Jaimy, Gijs, Dieke, Thom, Vito, Sanne, Brechje, Hester en Anne hielpen allemaal mee om van onlineambitie een groot succes te maken. En dat lukte. Met een frisse huisstijl en een toffe website zetten we onlineambitie steeds beter op de kaart. Als specialist in e-mailmarketing en content maken we mooie blogs, toffe nieuwsbrieven, fantastische websites en zorgen we ervoor dat onze klanten online gezien worden. Dan is het opeens 4 januari 2025 en bestaat onlineambitie 15 jaar. Dat is vandaag.