Bijna geen files, zitplaatsen in de trein tijdens de spits en minder collega’s op kantoor. Je merkt dat het zomervakantie is. Ook is er weinig telefoonverkeer en mailcontact is er bijna niet. Wat kun je als bedrijf online doen tijdens de vakantieperiode? Heeft het wel zin om online actief te blijven tijdens de zomermaanden? Jazeker! Want juist nu het wat rustiger is op de zaak, is de zomerperiode het ideale moment om je online marketing in te zetten en op orde te krijgen. Gebruik de komkommertijd nuttig met onze online marketingtips voor de zomervakantie.
1. Ga juist nu adverteren
Tijdens de zomervakantie zijn we meer online dan ooit. Veel bedrijven laten in deze periode de online marketing voor wat het is. Een sterke boodschap in de komkommertijd kan dus veel impact hebben. Je valt op en mensen hebben meer tijd om naar jouw boodschap te kijken of luisteren. De zomervakantie is hét ideale moment om een zaadje te planten in het hoofd van de consument. Daarbij is adverteren tijdens de zomervakantie een strategische zet om jouw doelgroep te blijven bereiken, ook als zij tussendoor even op vakantie zijn. De bereikcijfers blijven stabiel, wat betekent dat je advertenties een groot publiek kunnen bereiken dat loyaal is aan de omroep.
2. Werk aan je lokale vindbaarheid
Het is belangrijk om goed te scoren in Google. Heb je een fysieke winkel? Dan wil je ook lokaal gevonden worden. Zoekmachines houden rekening met de geografische locatie van gebruikers.
Mensen zijn tijdens de vakantie regelmatig dagjes weg of gaan winkelen. Als ze onderweg een zoekopdracht intypen, wil jij natuurlijk als lokale partij bovenaan staan. Want als je bovenaan staat in de zoekresultaten kunnen meer mensen jouw bedrijf vinden. En uiteindelijk bezoeken en kopen. Door jouw website te optimaliseren voor lokale SEO, verbeter je jouw online zichtbaarheid binnen lokale zoekresultaten.
Meld je bijvoorbeeld aan voor ‘Google mijn bedrijf’. Dit is de meest krachtige en gratis marketingtool die je kunt gebruiken om jouw bedrijf op Google Maps en in de Google zoekresultaten te beheren. Het zou dan ook met stip op nummer één moeten staan op je zomervakantie to-do lijstje om beter gevonden te worden in de lokale zoekopdrachten.
3. Segmenteer je contactpersonen
E-mailmarketing systemen zoals MailChimp bieden veel mogelijkheden om je e-mailcontacten te bereiken. Door je contacten te segmenteren op basis van gemeenschappelijke condities kun je klanten persoonlijker benaderen. En met een gepersonaliseerde mail is de kans groter dat de klant de gewenste actie onderneemt. Dit wil je natuurlijk wel zo geautomatiseerd mogelijk doen. Ga dus aan de slag met doelgroepsegmentatie. We weten uit ervaring dat dit een tijdrovende klus is en die er vaak bij inschiet. De zomervakantie is dus het uitgelezen moment om hier eens goed voor te gaan zitten. Of ons te benaderen natuurlijk.
4. Blogs en social media
Vakantie betekent dat jouw doelgroep meer tijd heeft om te lezen. Overweeg om die reden een lijst te maken van relevante blogs die je tijdens deze periode kunt posten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de voordelen van producten of diensten die je aanbiedt, of over trends en ontwikkelingen in je vakgebied. Vergeet niet om een inhaker te maken op producten die passen bij de zomer. Verwerk korte promotieteksten en deel interessante links. En vergeet natuurlijk niet ook te delen op social media. Niet alleen is social media goed voor je zoekmachine marketing, het zorgt er ook voor dat je merk herkenbaar wordt. Veel mensen denken dat het in de zomer niet de moeite waard is om actief te zijn op social media. Echter is het juist in deze tijd belangrijk om op te vallen en boven je concurrenten uit te steken.
5. Werk je online kennis bij
De wereld van online marketing verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Ga deze zomer aan de slag met een training of workshop en spijker je kennis bij! Weet jij bijvoorbeeld een online marketing trend van dit jaar te benoemen?
Trends 2024
Dat artificial intelligence al jaren bovenaan het lijstje van trends staat, is niet voor niets. De invloed van artificial intelligence op ons leven is al veel groter dan vaak wordt beseft. Tegelijkertijd staat het ook nog maar aan het begin. Automatisering, AI en machine learning ontketenen niet enkel en alleen een technologische revolutie, maar zullen zonder meer ook de komende jaren een duidelijke basis blijven vormen van de verdere groei binnen online marketing.
Daarnaast blijft de interesse in video onverminderd groot. Naar lineaire televisie wordt steeds minder gekeken, maar het gebruik van online video blijft in rap tempo groeien. De groei van platformen zoals TikTok draagt daar in grote mate aan bij. En ook bij de video-ontwikkelingen speelt AI een grote rol. Het gebruikmaken van AI voor het maken van video’s is al bijna vanzelfsprekend. Het aantal videofoons moet AI-mogelijkheden is eindeloos en blijft ook sterk groeien. Het zorgt ervoor dat het maken van video’s nu al wat gemakkelijker gaat, en waarschijnlijk alleen maar gemakkelijker wordt. Tegelijkertijd kan het de kwaliteit van video’s natuurlijk ook enorm helpen verbeteren.
Hulp nodig?
We helpen je graag met jouw online marketing, ongeacht het seizoen. Wij bieden zes diensten aan om jouw doelgroep nog beter te bereiken. Met sympathieke content en veel ervaring spelen we in op je wensen. We vertellen je graag meer over onze diensten. Stuur ons een bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.