Nieuwsbrieven en de privacy wet

Nieuwsbrieven en de nieuwe privacywet

De nieuwe privacywetgeving komt eraan. In deze nieuwe wetgeving wordt de consument weer de baas over zijn persoonlijke gegevens. Dus ook over zijn e-mailadres. En over de e-mails die hij ontvangt. Is de nieuwe privacywetgeving AVG een bedreiging? Nee hoor, het is een verademing voor liefhebbers van sympathieke content en echte communicatie met de klant. Benieuwd?

Wat is AVG / GDPR?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heet in het Engels de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze Europese wetgeving is de vervanger van de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP).

De AVG gaat over de ‘bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens’.

5 Rechten

Natuurlijke personen (dus jouw klanten) hebben volgens deze wet het recht om:

1. hun eigen gegevens in te zien
2. hun eigen gegevens te wijzigen
3. hun eigen gegevens over te dragen aan een andere partij
4. vergeten te worden
5. informatie te krijgen

De klant bepaalt

Dus de klant bepaalt wie zijn persoonlijke gegevens mag opslaan en gebruiken. Hij bepaalt welke webshop hem wel of niet mag mailen. Want deze shops mogen straks niet zomaar meer iedere klant mailen. Hij moet actief een opt-in hebben gegeven. De klant bepaalt wie hij sympathiek vindt en van wie hij dus e-mails wil ontvangen.

Niet jagen, maar verbouwen

Met de nieuwe Europese Privacy Wetgeving moeten marketeers en verkopers 180 graden omdraaien. Van jagen en vol testosteron de klant zo snel mogelijk door de salesfunnel jagen, naar verbouwen op een prachtige boerderij. Waarom het rund schieten als je hem ook kunt laten opgroeien op de boerderij. Dan levert hij naast vlees ook melk op.

Dankzij de nieuwe wetgeving schieten we de prospect niet voor snelle winst, maar verbinden we hem met ons bedrijf of merk. We bouwen een langdurige relatie met hem op. Een die 1000 x waardevoller is dan de snelle winst uit de salesfunnel.

Belangrijkste regels AVG Privacywetgeving

De belangrijkste regels van de AVG/GDPR voor e-mailmarketing zijn:

1. Actieve opt-in

De klant moet actief aangeven dat hij de nieuwsbrief wil ontvangen. De opt-in checkbox mag niet vooraf staan aangevinkt, want dan is het geen actieve handeling meer. Ook mag het aanmelden voor een nieuwsbrief geen onderdeel zijn van algemene of andere voorwaarden. Tot slot moet je duidelijk vermelden waar hij zich voor aanmeldt. Dus wat je hem gaat mailen.

2. Altijd kunnen inzien en wijzigen

Klanten moeten hun eigen gegevens altijd kunnen inzien en wijzigen. Zij zijn de baas over hun gegevens. De meeste mailprogramma’s (ook mailchimp) bieden deze mogelijkheid al.

3. Altijd kunnen uitschrijven

Klanten moeten zich altijd kunnen uitschrijven uit jouw mailinglijst. Dat is nu al zo, dus eigenlijk verandert daar weinig aan.

4. Privacy Policy

In de Privacy Policy geef je de klant informatie over hoe je zijn gegevens verwerkt, waar je ze bewaart en wat je ermee doet. Uiteraard gaat transparantie boven alles en moeten ook de contactgegevens van de verantwoordelijke (de data protection officer) vermeld staan.

Duidelijke toestemming (Opt in)

Naast het inzien, wijzigen en verwijderen moet aan het inschrijven de meeste aandacht worden besteed. Iemand moet zich actief inschrijven. Hier is transparantie key. Vertel de klant wat je met zijn inschrijving doet. Mail je hem updates voor een gekocht product? Mail je hem nieuwe producten en promoties? Mail je hem achtergrondinformatie? En wat doe je met zijn gegevens? Vertel waar je ze nog meer voor gebruikt en of je ze deelt met derden en met wie.

Vooraf aangevinkte checkbox

Een vooraf aangevinkte checkbox in een bestelformulier mag niet. De klant moet zich actief aanmelden voor de nieuwsbrief. Ook het zomaar mailen van klanten, omdat ze immers klant zijn, mag niet meer. Uiteraard mag je wel over praktische zaken over de aankoop mailen, maar dus niet over nieuwe producten, informatie, etc.

Bewijs

Stel jouw bedrijf wordt gecontroleerd op het naleven van de privacywetgeving AVG / GDPR, dan moet je kunnen bewijzen hoe je aan de persoonsgegevens bent gekomen. Hou deze gegevens bij in je database:

+ Wie heeft de opt-in afgegeven?
+ Wat is de opt-in status?
+ Hoe en waar is de opt-in verkregen?
+ Wanneer is de opt-in verkregen?
+ Welke toestemming is gegeven?

Voorbeeld van de database:

Voornaam:Jaap
Achternaam:Jansma
Bedrijf:onlineambitie
E-mailadres:jaap.jansma@onlineambitie.nl
opt-in:Ja
Opt-in type:Checkbox website
Opt-in datum:18-05-2017
Opt-in toestemming:Ja, ik ontvang graag van onlineambitie per e-mail meer informatie over contentmarketing.

Wat doe je met je bestaande mailinglijst?

Natuurlijk heb je in de afgelopen jaren al veel e-mailadressen vergaard. Maar wat zijn deze adressen nu nog waard? Als je niet kunt bewijzen of iemand je toestemming heeft gegeven om nieuwsbrieven te ontvangen, dan moet je hem opnieuw om goedkeuring vragen. Is dat erg? Nee, want daardoor krijg je ongetwijfeld een kleinere mailinglijst, maar ook een veel waardevollere. Dat betekent minder bounces, meer geopende e-mail en er wordt vaker doorgeklikt. Per saldo leveren je e-mails na 25 mei 2018 net zo veel op als nu. Alleen wat minder irritatie bij de klant.

Hoe bereik je je doelgroep?

Als je je doelgroep niet meer zomaar mag mailen, hoe bereik je dan je doelgroep? Nou, heel simpel: de doelgroep komt naar jou toe. De klant krijgt de controle over zijn gegevens terug. Hij bepaalt met wie hij contact heeft. Dat betekent dat push-marketing dood is. Lang leve pull-marketing!

Op het moment dat de klant iets wil, gaat hij op zoek naar informatie en uiteindelijk naar een product of dienst. Deze reis vindt vaak plaats op het internet. Met goede contentmarketing trek je de klant naar je toe. Jij geeft hem de juiste informatie. Hij vindt je sympathiek en hij bepaalt dat jij hem mag mailen. Vervolgens kun je hem jouw product of dienst voorstellen. Leuk he! De klant doet straks de aquisitie. Je kunt je salesteam dus ontslaan. Of omscholen natuurlijk.

Nieuwsbrieven uitbesteden

Nog een laatste onderwerp en dan ronden we dit blog af. Want wat nou als je het versturen van nieuwsbrieven uitbesteedt? De klant geeft je toestemming om zijn gegevens te gebruiken. En niet een derde partij. Dan stel je een verwerkersovereenkomst op met jouw nieuwsbriefpartner.

Verwerkersovereenkomst met jouw nieuwsbriefpartner

In een verwerkersovereenkomst neem je de volgende zaken op:

+ Algemene beschrijving
+ Instructies verwerking
+ Geheimhoudingsplicht
+ Beveiliging
+ Subverwerkers
+ Privacyrechten
+ Andere verplichtingen
+ Gegevens verwijderen
+ Audits

(deze informatie komt van autoriteitpersoonsgegevens.nl)

Je hebt nog tot 25 mei 2018

Op 25 mei gaat de nieuwe wetgeving in. Tot dan heb je de tijd om actieve opt-ins te verzamelen van iedereen die je nieuwsbrief nu al ontvangt. En wil je de komende tijd op de hoogte gehouden worden van deze nieuwe privacywet? Meld je dan actief aan voor de onlineambitie nieuwsbrief.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.