De evolutie van een webtekst

De evolutie van een webtekst

Als er een nieuwe website is aangeschaft, dan begint vlak na de oplevering het vullen van de website. Dit vullen gebeurt meestal door het bedrijf zelf, terwijl het bouwen en ontwerpen eerder nog werden uitbesteed.

Kan weer jaren mee?

Is de website eenmaal gevuld, dan kan hij er weer jaren tegenaan. Dit is de gedachte die de meeste bedrijven hebben. De tekstuele verfrissing vindt dus pas weer plaats als de website aan vervanging toe is. En daar kan zo een jaar of 3 overheen gaan.

Lees ze eens door

Lees je ieder jaar in de rustige periode van de zomer- of de kerstvakantie de webteksten even door, dan merk je al snel dat de verfrissing eerder zal moeten plaats vinden. Webteksten evolueren, ze zijn zelfs aan mode onderhevig.

Een website moet ‘leven’

Natuurlijk moet een website ‘leven’. Er moet iets gebeuren. Dit kan worden gerealiseerd door het regelmatig plaatsen van nieuwsberichten of cases. Maar daarnaast is er altijd nog dat statische deel van de website. Dat deel waar niemand binnen het bedrijf ooit naar kijkt, maar de klant wel.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld is de ‘over ons’ pagina. Deze is voor een potentiele klant misschien wel de belangrijkste, omdat hier iets wordt verteld over het bedrijf waarmee hij misschien zaken wil gaan doen. H`et bedrijf schenkt er echter helemaal geen aandacht aan. Omdat hij nu eenmaal in de categorie statische pagina’s valt, wat zoveel betekent als: alleen tijdens het ‘vullen’ van de nieuwe website even doorlezen voordat we het klakkeloos kopiëren.

Voorkom dat je webtekst veroudert

Webteksten zijn onderhevig aan mode. Als je maandelijks de teksten op je website doorleest, zul je maandelijks wijzigingen aanbrengen. Er is altijd wel een woord of een zin die beter kan. En meet je ook de vindbaarheid? Dan zul je nog meer willen wijzigen. Want die ene pagina moet zo hoog mogelijk in Google komen.

Staat ie eenmaal hoog in de zoekmachine, dan zul je je meer en meer druk gaan maken over de conversie. Oké, je wordt gevonden, maar de bezoekers kopen niets. Of ze nemen geen contact op. Waarom niet? Is je tekst niet goed? Of ligt het aan de begeleidende afbeeldingen.

Perfecte webtekst

Zo blijf je maar vijlen en sleutelen om uiteindelijk tot de perfecte webtekst te komen. Iedere maand wordt je website een klein stukje beter. Dat is het resultaat van het evolueren van jouw webteksten. Iedere maand een stukje beter gevonden en iedere maand een stukje meer conversie. En conversies zijn… klanten!

Aan de slag

Wil je meer conversie? En wil je beter gevonden worden? Zorg dan dat jouw webteksten nooit verouderen. Hou ze fris. En als je geen zin hebt om dit zelf te doen… aan onlineambitie kun je met een gerust hart je webteksten uitbesteden. Dan meten we ook nog maandelijks de vindbaarheid en de conversie, zodat je middels een overzichtelijk rapport op de hoogte blijft. Dat is wel zo prettig.

Vind je dit blog interessant?

…Dan vinden we het leuk als je het deelt ♥
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail
WhatsApp

Andere relevante blogs

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.