Voordat je begint met contentmarketing is het heel belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Voor wie ga je verhalen schrijven en foto’s posten? Welke kanalen ga je gebruiken? Welke toon sla je aan? Dit zijn allemaal vragen die je pas kunt beantwoorden als je je doelgroep kent.

“Wie is mijn doelgroep?”

Ja ja, maar de contentmarketing komt later wel, eerst moet de website af.” Stop even, de website is de basis van jouw contentmarketing. Je richt je website in voor je doelgroep. Met content die je doelgroep aanspreekt. Wacht niet en bepaal vandaag nog jouw doelgroep!

1. Zakelijk of particulier?

Is jouw doelgroep zakelijk (B2B) of particulier (B2C)? Particuliere consumenten benader je anders dan de zakelijke markt. Denk alleen al aan e-mailnieuwsbrieven die zakelijk vaker op de computer en door consumenten vaker op de mobiel geopend worden.

2. Waar zitten jouw klanten?

Zitten jouw klanten vooral in de regio, of landelijk? Of misschien zelfs worldwide. Dit is belangrijk voor de benadering van de klanten. Als je je puur op Rotterdam richt, kun je je klanten heel direct en echt op z’n Rotterdams aanspreken. Werk je landelijk, dan richt je je op Nederlanders, met al hun eigenaardigheden, nationale feestdagen, etc. Werk je wereldwijd, dan wordt de communicatie wat lastiger. Want je hebt te maken met verschillende culturen en talen. Je kunt dan een strategie per land opzetten.

3. Geslacht en leeftijd

Geslacht en leeftijd zeggen veel over het profiel van jouw klant. Mannen vragen om een andere benadering dan vrouwen. En ook ouderen en jongeren spreek je verschillend aan. Geslacht en leeftijd zijn daarom waardevolle gegevens die je veel vertellen over je klant en zijn/haar gedrag.

4. Gezinssamenstelling

Hebben jouw klanten over het algemeen een groot gezin, of zijn het voornamelijk alleenstaanden? Jonge ouders hebben andere behoeften dan gepensioneerden zonder kinderen. Ze lezen andere bladen, kijken naar andere programma’s en tonen ander gedrag op social media. De gezinssamenstelling is goede intell voor het profiel van jouw doelgroep.

5. Opleidingsniveau en inkomen

Ook opleidingsniveau en inkomen spelen een rol. Past jouw dienst of product bij iemand die veel te besteden heeft? Of richt je je juist op het goedkopere segment? Welke service verwacht iemand met een universitair diploma? Op welke manier gebruikt hij/zij het internet?

6. Interesses

Tot nu toe bespraken we behoorlijk feitelijke eigenschappen, waarmee we de doelgroep vorm gaven. Maar nu is het tijd om er een persoonlijk tintje aan te geven. Dit doen we met interesses. Houdt iemand van vissen, koken, reizen? Is iemand gek van boekhouden of online marketing? Rijdt iemand graag in een BMW? Of fietst hij liever? Als het je lukt om deze interesses in kaart te brengen, kun je daar je communicatie op aanpassen. Waarschijnlijk heeft jouw doelgroep meer gemeen dan je denkt. En houdt bijvoorbeeld meer dan 50% van de doelgroep van koken. Probeer er maar eens achter te komen.

Stel dat… een voorbeeld

Stel dat we onze doelgroep helder hebben, wat doen we dan? We hebben het dan bijvoorbeeld over een particuliere consument uit Rotterdam in de leeftijd van 40 tot 60 jaar. Het meerendeel is man en heeft kinderen. Puberend of net het huis uit. In ieder geval geen kinderen met luiers meer. De mannen, die van koken en lekker eten houden, hebben gemiddeld een HBO-diploma en verdienen behoorlijk goed. Boven modaal. Als dit jouw doelgroep is, dan kunnen we nu op zoek naar de juiste kanalen om deze doelgroep te bereiken.

De website mag best een beetje mannelijk zijn, gezien dit de belangrijkste doelgroep is. Maar niet té “meer voor mannen-achtig”, want daar zit de man van middelbare leeftijd niet op te wachten. Dankzij zijn kinderen zit hij waarschijnlijk wel op veel nieuwe social media. Maar om dit zeker te weten zou je dit moeten uitzoeken of testen. Lekker koken mag een prominente plaats op de website innemen. En voor de nieuwsbrief is het delen van een gemakkelijk te bereiden, maar bijzonder recept een goede trigger om deze doelgroep te activeren.

Contentmarketing = doelgroep kennen

Teksten op de website en in de nieuwsbrief stem je af op deze groep van bovenmodale vaders. Net als de onderwerpen in het blog. Wat houdt de doelgroep bezig? En zit daar een link in met jouw product of dienst? Contentmarketing begint bij het bepalen van je doelgroep, want dan weet je hoe je waar over kunt schrijven en welke kanalen interessant zijn om deze doelgroep te bereiken.

Wil je de contentmarketing serieus aanpakken? Wij kunnen je helpen met advies en uitvoering.

Ontvang de infographic met 6 tips voor een sterke nieuwsbrief

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct onze infographic.