Online marketing deel 2: de content

Een blog van onlineambitie
het-gaat-om-content

Online marketing deel 2: de content

Met content geven wij antwoord op de vraag van onze doelgroep. Waar zoeken ze naar? Welk antwoord kunnen we de bezoekers van de OXO Tot Shop geven? En kunnen we dit antwoord doorvertalen naar een conversie? Content is het meest arbeidsintensieve onderdeel van online marketing. Een onderdeel dat vaak onderschat wordt.

De resultaten tot nu toe

Websitebezoeken per dag: 7,78 (+89%)
Verkopen per dag: 0,32
Volgers op Instagram: 51 (+168%)
Nieuwsbriefabonnees: 13

Een uitdaging in 12 maanden / stappen / delen

In 12 stappen zetten we de online marketing voor een website op. Of eigenlijk een webshop, want hier kunnen we gemakkelijker de resultaten meten. Afgelopen jaar bouwden we in WordPress de OXO Tot Shop. Dit jaar zetten we in 12 delen de online marketing op. Benieuwd hoe we dat doen? En wat het ons oplevert? Lees mee!

productteksten

Uitgebreide productteksten

Voor de OXO Tot Shop is productinformatie het belangrijkst. Want onze klanten zoeken simpelweg een product. Een potje, een drinkflesje, etc. Vaak hebben ze ervan gehoord. Of het ergens gezien. Vervolgens zoeken ze in Google naar meer informatie. En die informatie geven wij natuurlijk graag. Want dit levert misschien wel een verkoop (conversie) op. De uitgebreide productteksten met beeld, video, structuur en meta’s zijn dus ontzettend belangrijk.

Meer dan tekst

De content plaatsen we voor de bezoekers, maar ook voor Google. Want op basis van de inhoud bepaalt Google onze ranking. En als we hoog staan, krijgen we meer bezoekers. Zo simpel is het.

Het draait dan ook niet alleen om tekst. Het draait ook om de structuur. Om de afbeeldingen. Om video. En om meta’s en tags. Alle content staat in dienst van een vooraf bepaalde zoekterm waarop we gevonden willen worden. En natuurlijk om een antwoord te geven op de vraag van de bezoekers.

schrijven-voor-google

We schrijven een beetje voor Google

Google is belangrijk. Want Google zorgt voor een belangrijk aandeel van de bezoekers. Maar het is ons doel (en ook dat van Google) om de bezoeker te bedienen. Dus uiteindelijk schrijven we niet voor Google, maar voor de lezer! Maar het blijft een dunne scheidslijn.

Want natuurlijk denken we wel een beetje aan Google. Voordat we een pagina of een blog schrijven denken we goed na over het zoekwoord waar we ons op willen richten. Met verschillende tools doen we onderzoek naar zoekvolume en relevantie. Dan gaat het dus best wel over Google. Maar ook over de gebruiker. Want het is de gebruiker die blijkbaar dat zoekwoord gebruikt. En Google geeft ons slechts de informatie.

Bloggen op zoektermen

Het resultaat is een blog over een slab met opvangbakje. En over Bakjes om babyhapjes in te bewaren. In Google scoren deze blogs nog niet geweldig, maar dat is niet zo gek bij een nieuwe webshop. De domeinwaarde is nog laag. We worden door Google nog niet gezien als een autoriteit. Maar dat komt nog wel. En dan staan deze blogs vast klaar.

Content is GOUD waard

Een website die er mooi uitziet, is leuk (wij gebruikten het standaard template). Natuurlijk moet hij technisch goed werken. (Maar dat is in WordPress,waar wij de OXO Tot Shop in gebouwd hebben, sowieso goed geregeld). En dan de content. De content is goud waard. Want de content vertelt ons verhaal en overtuigt onze bezoekers een aankoop te doen. Content zorgt uiteindelijk voor de conversie.

structuur-website

Structuur is ook belangrijk

Bij content denk je snel aan tekst. Of beeld. Maar ook de structuur is content. En die structuur bepaalt hoe gemakkelijk onze bezoekers de juiste informatie vinden. Één van deze bezoekers is Google (daar is ie weer). En ook Google houdt van een logische structuur. Hiermee kan hij de website nog beter indexeren en beoordelen.

Sitemap

Om Google een handje te helpen, hebben wij de sitemap geüpload naar de Google Search Console. In deze sitemap staat de complete structuur van de webshop.

Denk aan je doelgroep

In deel 1 hadden we het over de doelgroep. De doelgroep is de basis voor goede online marketing. Met content richt je je dan ook altijd op die doelgroep. Wij spreken dus rechtstreeks de jonge ouders aan. Want dat is de doelgroep van de OXO Tot Shop.

content-verspreiden

Zo distribueren we onze content

Als we de content niet verspreiden, wordt ze niet gelezen. Ook Google geeft content die nergens is gelinkt of gedeeld een lage waardering. Waardoor onze mooie verhalen en producten niet gevonden worden. Daarom moeten we de content wereldkundig maken. Delen, delen en nog eens delen.

+ Social

Via social media is het gemakkelijk om content te verspreiden. Dan moet je natuurlijk wel volgers hebben. Voor de OXO Tot Shop hebben we er inmiddels een paar. Om op social media meer mensen te bereiken, zullen we moeten adverteren. Daarnaast werken we er keihard aan om organisch meer volgers te krijgen.

+ Websites

Artikelen delen we op allerlei andere websites. Dit levert een link op naar onze webshop. Dit zijn soms waardevolle links, maar meestal hebben ze een lage waarde. Dat geeft niks, want ieder beetje helpt.

+ E-mail

Tenslotte zetten we nieuwsbrieven in om onze content te delen. Net als bij Social Media geldt ook voor e-mail dat we bij de start nog geen volgers hebben. Nog geen abonnees. Om deze te krijgen, zullen we een campagne moeten opstarten. Daarover later dit jaar meer…

Beleef alle 12 stappen

Over e-mail gesproken, wil je op de hoogte blijven van onze 12 stappen die we dit jaar in 12 maanden doorlopen? En welke resultaten we halen? Meld je dan aan voor onze eigen nieuwsbrief. En laat je inspireren om online ook meer te bereiken.

resultaten-online-marketing

10 februari 2019: Resultaten tot nu toe

Websitebezoeken per dag: 7,78 (+89%)
Verkopen per dag: 0,32
Volgers op Instagram: 51 (+168%)
Nieuwsbriefabonnees: 13

De resultaten zijn van 1-1-2019 tot en met 31-12-2019.

Deel ons verhaal op social media