Online marketing deel 1: de doelgroep

Een blog van onlineambitie
de-doelgroep-online-marketing

Online marketing deel 1: de doelgroep

Wie is jouw doelgroep? Dit is de eerste en belangrijkste vraag bij de start van iedere online marketingcampagne. Wie is jouw doelgroep? En hoe kun je deze groep online bereiken? 

Een uitdaging in 12 maanden / stappen / delen

In 12 stappen zetten we de online marketing voor een website op. Of eigenlijk een webshop, want hier kunnen we gemakkelijker de resultaten meten. Afgelopen jaar bouwden we in WordPress de OXO Tot Shop. Dit jaar zetten we in 12 delen de online marketing op. Benieuwd hoe we dat doen? En wat het ons oplevert? Lees mee!

doelgroep-oxo-tot-shop

Dit is onze doelgroep

De OXO Tot Shop verkoopt het complete assortiment van het merk OXO Tot. Dit zijn producten voor baby’s en kinderen. Onze doelgroep definiëren is dan ook erg simpel. Want dit zijn de jonge ouders. Zij bepalen wat ze voor hun kindje willen kopen.

Waarom is de doelgroep zo belangrijk?

Wie is de doelgroep? Dat is de eerste vraag die we stellen als het om online marketing gaat. Deze doelgroep is belangrijk omdat we daar de kanalen en de tone of voice op afstemmen. Maar ook de content op de website. Je moet weten tegen wie je online praat.

wie-is-jouw-doelgroep

Wie is jouw doelgroep?

Vaak denk je je klanten wel te kennen. Maar als je nader onderzoek doet, blijkt je doelgroep toch af te wijken van wat je dacht.

Bij een groothandel voor verfspuitapparatuur is de doelgroep de schilder of industrieel spuiter. En bij een drukkerij? Dan kan het iedereen zijn. Dus dan is het de vraag op wie je je wilt richten. Onze klant Segers Drukkerij bedrukt bijvoorbeeld veel verpakkingen. Dan richt je je op andere bedrijven dan wanneer je vooral visitekaartjes drukt.

wie-neemt-de-beslissing

Belangrijk: wie neemt de beslissing?

Bij het bepalen van je doelgroep is het natuurlijk ook belangrijk om te weten wie de beslissing neemt. In principe geldt: wie betaalt, bepaalt. Maar steeds vaker zie je dat juist de gebruiker bepaalt. Dus niet de inkoper van een spuitbedrijf bepaalt, maar de spuiter zelf. Want hij moet ermee werken.

Onze doelgroep is jonge ouders

Voor onze doelgroep jonge ouders moeten we rekening houden met het democratische proces binnen het gezin. De ouders betalen, maar vaak bepalen de kinderen. Omdat de producten van OXO Tot voornamelijk voor baby’s, dreumesen en peuters zijn, gaan we ervan uit dat de ouders de beslissing nemen. De baby’s kunnen nog niet praten 🙂

Spreek je doelgroep aan

Met de teksten op de website spreken we rechtstreeks de ouders aan. Zo hebben we het bijvoorbeeld over ‘jouw kindje’. Hiermee negeren we de opa’s, oma’s en vrienden, maar dat is niet erg. Want strategie is kiezen. En wij kiezen voor de jonge ouders.

zo-bereik-je-je-doelgroep-online

Hoe bereiken we de doelgroep?

Nu we de doelgroep kennen, kunnen we de communicatiekanalen bepalen. We moeten daar zijn waar de doelgroep is. Met de focus op online natuurlijk.

+ Social

De jonge ouders praten veel met elkaar over wat handig is voor hun spruit. Dus mond tot mondreclame is belangrijk. Online heet dit social media. Daar zetten we op in.

+ Google

Ook belangrijk is de zoekmachine. Waarschijnlijk weten ze al wat ze willen hebben en zoeken ze het product in Google op. Daar moeten we dus een goede positie hebben.

+ E-mail

Tenslotte zetten we nieuwsbrieven in om de vaste klanten in de watten te leggen. Want als ze eenmaal iets hebben besteld (en natuurlijk beviel dat), dan zijn ze vriend van de shop. Een loyale klant. En misschien zelfs ambassadeur. Daar mogen we best iets voor terug doen. En e-mail is daar het perfecte kanaal voor.

Beleef alle 12 stappen

Over e-mail gesproken, wil je op de hoogte blijven van onze 12 stappen die we dit jaar in 12 maanden doorlopen? En welke resultaten we halen? Meld je dan aan voor onze eigen nieuwsbrief. En laat je inspireren om online ook meer te bereiken.

resultaten-online-marketing-stap-1

10 januari 2019: Resultaten tot nu toe

Websitebezoeken per dag: 4,10
Verkopen per dag: 0,00
Volgers op Instagram: 19
Nieuwsbriefabonnees: 0

De resultaten zijn van 1-1-2019 tot en met 31-12-2019.

Deel ons verhaal op social media