Moet een blog zoekmachinevriendelijk zijn?

Een blog van onlineambitie
Moet een blog zoekmachinevriendelijk zijn

Moet een blog zoekmachinevriendelijk zijn?

Bloggen zien wij als één van de belangrijkste ingrediënten voor sterke contentmarketing. Een blog is een bijzonder laagdrempelige manier om jouw verhaal te vertellen. Maar moet een blog ook zoekmachinevriendelijk zijn? Wij vinden van niet, maar… we zijn ook niet tegen. Zeker niet zelfs.

Zo schrijf je zoekmachinevriendelijk

Als je een blog zoekmachinevriendelijk schrijft, dan begin je met een zoekterm. Die zoekterm verwerk je in de titel van het blog. En vervolgens schrijf je je verhaal om deze zoekterm heen. Uiteraard komt er nog wel iets meer bij kijken, maar daar willen we je in dit blog niet mee vermoeien.

Zoekmachinevriendelijk schrijven is een wereld van regeltjes en het aanhaken in vervelende algoritmes. En wij schotelen onze lezer (jou dus) liever iets plezierigs voor. Iets leuks. Iets sympathieks.

En voor de echte nerds… verderop in dit blog geven we wat saaaaaie handvatten die je kunt gebruiken om zoekmachinevriendelijk blog te schrijven.

Bepaal het doel van je blog

– Een blog is een mooi verhaal

 

“Creativiteit is de olie voor een goed blog”

 

1. Schrijf je een blog om te vermaken? Dan maak je een jolig verhaaltje dat bij je lezers een glimlach op hun gezicht tovert. Een verhaal dat vooral heel lang blijft hangen. En dat ze graag zullen delen op social media.

2. Wil je informeren? (dat is wat wij nu met dit blog doen) Ga dan diep in op de informatie die je wilt verstrekken. Hou dit ook een beetje luchtig. Creativiteit is de olie van een goed blog. Vergeet die olie nooit. Anders wordt het ruw, saai en begint je stoffige blog te kraken. Er is dan niemand meer die het deelt of liket.

3. Tenslotte kan je blog als doel hebben om goed te scoren in de zoekmachine. De vraag is wel of je dan een blog moet schrijven en niet beter een geoptimaliseerde landingspagina kunt inrichten? Wij denken dit laatste.

Blog nooit puur voor Google

Een blog schrijf je nooit puur voor de zoekmachine. Dat is onzin. Als je al voor de zoekmachine wilt schrijven, dan doe je dat met landingspagina’s. En dan nog schrijf je voornamelijk voor de lezer. Je wilt namelijk dat als iemand jouw verhaal vindt, hij vervolgens op de website ook een glimlach op zijn gezicht krijgt en tot een aankoop overgaat.

Pak een zoekterm

Wel kun je tijdens het schrijven van een blog een vooraf bepaald zoekwoord in je achterhoofd houden. Je doet dan geen keiharde optimalisatie, maar je laat Google wel duidelijk weten waar het blog over gaat. En op welke zoekterm het in de resultaten mag komen. Zeker op ‘long tail’ zoektermen heb je een grote kans op succes.

Saaie handvatten voor zoekmachinevriendelijk schrijven

Schrijf je zoekmachinevriendelijk, gebruik dan de volgende handvatten:

🙂 Bepaal de zoekterm
😉 Gebruik de zoekterm in de titel en in de eerste alinea
😮 Schrijf je verhaal rond deze zoekterm, maar overdrijf niet
😕 Verwerk de zoekterm in de naam van de afbeeldingen
😀 Gebruik ook verwante zoektermen (witte huis, president, washington)
😐 Gebruik beschrijvende tussenkopjes
🙁 Gebruik meta tags, alt tags, H1, H2 en H3 koppen

Vriendelijk schrijven

Wij vinden dat de zoekmachine nooit het uitgangspunt mag zijn voor een blog. Een blog moet leuk, deelbaar en/of informatief zijn. En dat we het dan zo schrijven dat Google het ook snapt, dat is dan mooi meegenomen. Dat heet zoekmachinevriendelijk schrijven, maar dan zonder dat de nadruk op de zoekmachine ligt. Wat dan overblijft? “Vriendelijk schrijven”. Hé, dat klinkt leuk!

 

Wil je ook bloggen? En zoek je hulp? Boek dan snel een kopje koffie.

Deel ons verhaal op social media