Title Image

Mailchimp survey

Een blog van onlineambitie
Mailchimp survey voorkant

Mailchimp survey

Stel de juiste vraag en krijg waardevolle feedback via Mailchimp survey. De vragenlijst van Mailchimp geeft je het juiste gereedschap om jouw klanten nog beter te begrijpen. En je kunt het voor verschillende doeleinden gebruiken. Bijvoorbeeld klanttevredenheid of product- of dienstgerelateerde vragen. Waar je voorheen maar één vraag kon stellen, maak je nu gemakkelijk en snel een hele vragenlijst (of ‘survey’, zoals Mailchimp het noemt). Lees verder en kom erachter hoe Mailchimp survey werkt en wat jouw bedrijf hieraan heeft.

Simple Poll VS Mailchimp survey

Het is al langere tijd mogelijk om jouw klanten in een nieuwsbrief een vraag te stellen. Maar je kunt dan maar één vraag stellen. En alleen mensen die de e-mail hebben ontvangen kunnen erop reageren. Bij de nieuwe tool zit dat net even anders. Het is namelijk geen vragenlijst voor in je e-mail, maar een losse pagina op het internet. Je krijgt dan een URL-link waarop de vragenlijst staat. En je kunt de survey delen via de e-mail, op Facebook en op Twitter.

Dit is goud waard!

De resultaten uit de survey koppel je eenvoudig aan het profiel van de respondent. Zo leer je je klanten steeds beter kennen. En ontdek je wat hun voorkeuren zijn en waar ze interesse in hebben. Vertellen ze in de survey dat ze interesse hebben in SEO? Dan krijgt hun profiel de tag SEO mee. Vervolgens kun je deze groep een gerichtere e-mail sturen. Dat is toch goud waard!

Hoe werkt Mailchimp survey?

Een survey maken in Mailchimp doe je snel en gemakkelijk. Log in, druk op ‘Audience’ en vervolgens op ‘Surveys’. Vragen toevoegen is de volgende stap. Deze vragen kun je op verschillende manieren verwerken. Zo heb je de optie Radio Buttons, waar je één antwoord kunt selecteren of de optie checkbox voor meerdere antwoorden. Verder zit er een score formulier met schaal 0-10, een open tekst vlak en een e-mailveld in.

Het opvragen van een e-mailadres is interessant voor jouw bedrijf. De respondenten kunnen namelijk aanvinken of zij zich willen aanmelden. Indien aangevinkt, worden deze respondenten automatisch toegevoegd aan de lijst Audience. Zo mag jij deze personen voortaan mailen. Stel dat ze het niet aanvinken, dan komen zij ook bij de Audience lijst, maar dan met een lege waarde. Je kunt ze dan wel targetten met advertenties of andere acties, maar geen e-mailmarketing.

Kies voor jouw branding

In Mailchimp survey heb je ook de optie om het design aan te passen. Hierdoor heb je de mogelijkheid om de survey te voorzien van jouw huisstijl. Verschillende manieren zijn mogelijk, zoals de huisstijlkleuren en jouw logo. Vergeet niet om een beschrijving te geven van de survey. Deze beschrijving is zowel voor- als na de vragenlijst van belang. En er is een tekstvak voor als de survey offline is gehaald.

Klaar? Deel hem!

Wanneer je klaar bent met jouw waardevolle vragenlijst, is het tijd om hem te gaan delen met het publiek. Klik op save & close om de survey op te slaan en af te sluiten. Om de survey live te krijgen, moet je op Turn On klikken. Gelukt? Deel hem nu via de mail, Facebook of Twitter.

Wil je de survey delen via de mail? Dan kom je twee verschillende opties tegen.

  1. Link with automatic response atribution: Deze link houdt automatisch de reacties van abonnees bij en koppelt de reactie aan hun e-mail, zelfs als je niet expliciet om hun e-mailadres vraagt ​​in de survey. Het werkt alleen als je via een Mailchimp e-mailcampagne of automatisering verstuurt.
  2. Link without automatic response atribution: Als je wilt dat jouw reacties anoniem blijven, dan gebruik je deze link en zorg je ervoor dat je niet om een ​​e-mail in jouw survey vraagt.

Bekijk de resultaten

De resultaten staan overzichtelijk weergegeven. Bij welke vraag staat er een grafiekje met de cijfers. Ook kun je een Tag toevoegen. Bijvoorbeeld: er zijn twee mensen die op SEO hebben geklikt. Blijkbaar vonden deze twee personen de SEO-dienst van onlineambitie erg goed/waren zij erg tevreden hierover. Door een tag toe te voegen kun je deze twee personen meer gerichte informatie sturen over SEO of iets dergelijks.

Samenvatting

Samenvattend kun je gemakkelijk en snel voor jouw gewenste doel een vragenlijst/survey creëren met Mailchimp. Krijg waardevolle inzichten en target de respondenten gerichter. Dit kan via e-mailmarketing, maar je kunt ze ook niet-marketingberichten sturen. Verder kun je een Tag toevoegen om gerichte aanbiedingen te doen aan de respondenten. Deel de vragenlijst via e-mail, Facebook of Twitter en bekijk de resultaten.  

Hulp of advies nodig?

Wil je ook beginnen aan een Mailchimp survey, maar heb je hulp of advies nodig? Wij helpen je graag. Stuur ons gerust een mailtje.

Deel ons verhaal op social media