Maak vrienden met e-mail

Een blog van onlineambitie
Maak vrienden met e-mail

Maak vrienden met e-mail

Met e-mailmarketing maak je vrienden. Je abonnees houden van je bedrijf of merk. Ze vinden het leuk om van je te horen. Hoe persoonlijker hoe beter. En als je ze betrekt, wordt de relatie alleen maar beter.

Lees artikelen over e-mailmarketing en termen als ‘engagement’, ‘fans’ en ‘ambassadeurs’ vliegen je om de oren. Maar daarmee bedoelen de schrijvers ook gewoon dat je vrienden moet worden. Zo zie je maar…

Een sympathieke nieuwsbrief

Een nieuwsbrief levert niet direct een bak met nieuwe klanten op. Echt niet! Met een nieuwsbrief werk je aan je klantrelatie. En je merkbekendheid. Het is dan belangrijk dat je nieuwsbrief persoonlijk en sympathiek is. Dat je informeert en je verhaal vertelt.

Informeren

Met een nieuwsbrief informeer je je klanten, relaties en geïnteresseerden. Bijvoorbeeld over een nieuw product of een nieuwe dienst. Of veranderende regelgeving. Of nieuws uit de branch. En dat is precies waar je abonnees op zitten te wachten. Daarom hebben ze zich aangemeld.

kijkje-in-de-keuken

Geef ze een inkijkje

Vrienden mogen dichtbij komen. Fans ook. Daarom geef je je abonnees een inkijkje in je bedrijf. Je vertelt ze niet alleen over projecten, maar ook over nieuwe werknemers, uitjes en teambuildingactiviteiten. Je vertelt ze waar je mee bezig bent. Welk gerecht er momenteel in de keuken wordt bereid. Op die manier betrek je ze bij je bedrijfsvoering. Dat lijkt misschien ongemakkelijk, maar je relatie wordt er beter van.

storytelling

Storytelling

Je stuurt een e-mail naar je vrienden. Hou dat in je achterhoofd. Je stuurt hem naar mensen die de moeite hebben genomen om zich aan te melden. Die interesse hebben in jouw product of merk. En die jouw nieuwsbrief vol enthousiasme openen. Vertel deze vrienden een verhaal. Het verhaal van jouw bedrijf. Vergeet hem niet ook naar zijn verhaal te vragen. En leer elkaar steeds een beetje beter kennen. Net als bij een ‘echte’ vriendschap.

Personaliseren

Als je elkaar beter leert kennen, kun je ook steeds persoonlijker mailen.

“Beste <naam> van <bedrijf>. Je las de vorige keer mijn <artikel>. Ik weet zeker dat mijn nieuwe blog ook iets voor jou is.”

In Mailchimp kun je best goed personaliseren. Maar Spotler gaat hier nog een stapje verder in. Met spotler leer je je vrienden pas echt goed kennen. En dat is precies de reden dat we partner zijn geworden.

nieuwsbrief-mobiel

Denk aan mobiel

Het meerendeel van jouw abonnees opent je nieuwsbrief op de mobiel. Ook B2B gaat dit percentage hard omhoog. Daarom moet jouw nieuwsbrief op mobiel goed leesbaar zijn. Het template is geen probleem, zowel Mailchimp als Mailplus (spotler) hebben dit goed geregeld. Maar ook de content moet mobielvriendelijk zijn. Dus hou het kort. En gebruik afbeeldingen die je in het klein ook goed kunt zien.

Deliverability 

Deliverability is de mate waarin jouw e-mail nieuwsbrief ook daadwerkelijk bij je abonnee wordt afgeleverd. Je wilt niet dat hij in de spambox terecht komt. De deliverability verbeter je met de juiste content en onderwerpregel. En door technische aanpassingen in de DNS van je hosting te doen. Eigelijk is het heel eenvoudig…

Hoe wij je hierbij helpen

Jouw vrienden – wil je onze mail ontvangen? ­čśë – van onlineambitie helpen je graag met jouw e-mailmarketing. We zijn expert in Mailchimp en Mailplus. We schrijven kort en pakkend. We hebben technische kennis. En we zorgen ervoor dat jouw mailing er op tijd uitgaat. Wil je meer weten? Dan drinken we graag een keer koffie. Gewoon vrijblijvend. Als vrienden!

Deel ons verhaal op social media