hoog in google places

Een blog van onlineambitie

hoog in google places

Google places is de nieuwe naam voor de kaart die je vaak te zien krijgt als je in google op een plaatsnaam zoekt. Bijvoorbeeld op “fietsenwinkel rotterdam”. Google noemt dit de “lokale bedrijfsresultaten” en zet deze resultaten boven de overige zoekresultaten. Een plek dus, waar iedereen wel wil staan. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Aanmelden

Allereerst meld je je bedrijf aan bij Google Places. Behalve het adres kun je hier ook de url van de website invullen (altijd doen!) en een korte beschrijving van het bedrijf geven. Zorg ervoor dat de vermelding zo compleet mogelijk is.

Nadat je alles hebt ingevuld, zal google telefonisch of per sms contact met je opnemen om de vermelding te verifiëren. Dit is nodig, omdat anders iedereen (dus ook je concurrenten) jouw bedrijfsvermelding kan wijzigen.

Onsite optimalisatie

Nu je bedrijf is aangemeld, is het belangrijk de website te optimaliseren voor de vermelding in google places. Zeker als je net “nieuw” bent, sta je niet direct bovenaan. Er staat er nog een hele lijst “concurrenten” boven je. Door de website te optimaliseren zorg je ervoor dat je hoger komt in google places.

Heb je een fietsenwinkel in Rotterdam en wil je gevonden worden op de keywords “fietsenwinkel rotterdam”, dan zul je ervoor moeten zorgen dat deze woorden ook op de website voorkomen. Zet deze woorden bij voorkeur in de title, de meta description en in de body. Op deze manier maak je jouw bedrijf relevant voor deze zoekwoorden.

Offsite optimalisatie

Je hebt je bedrijf aangemeld bij google places. En je hebt de website geoptimaliseerd. Toch staat jouw vermelding nog steeds niet bovenaan. Het is tijd voor offsite optimalisatie.

Je gaat op zoek naar verschillende bedrijvensites. Bijvoorbeeld: bedrijveninrotterdam.nl. hier meld je jouw bedrijf aan, met dezelfde gegevens die je ook bij google places hebt opgegeven. Gebruik in de beschrijving ook steeds dezelfde keywords, zonder dat iedere beschrijving exact hetzelfde is. Google ziet dat jouw bedrijfsgegevens op meerdere plaatsen op het internet bekend zijn en dat de gegevens allemaal overeenkomen. Dit is voor Google een bevestiging dat jouw bedrijfsgegevens kloppen.

Bedrijfsgegevens, waarvan zeker is dat ze kloppen zijn vanzelf relevanter voor de zoekopdracht. En de meest relevante bedrijven komen hoger in Google Places.

And now . . .

We wait!

Het kan even duren tot jouw bedrijf hoger komt in de resultaten. Ga intussen gewoon door met aanmelden van je bedrijf en het verbeteren van de website. Zoekmachineoptimalisatie is een langdurig en continue proces. Dat geldt voor Google, maar zeker ook voor Google Places.

Enkele tips

Enkele bedrijvensites waar je je bedrijf alvast kunt aanmelden:
Yalwa bedrijvengids
www.fbg.nl
www.rubrieken.com
www.mercuriusgids.nl
www.hotfrog.nl
www.detelefoongids.nl

Deel ons verhaal op social media