Title Image

Content schrijven voor je website

Een blog van onlineambitie
Content-schrijven-voor-website

Content schrijven voor je website

Content schrijven voor je website. Dat is een ongelooflijk leuke bezigheid. Zoeken naar de juiste woorden. Het juiste beeld. En de perfecte ‘call to action’.

Als je voor het web schrijft, dan schrijf je leesbaar voor de bezoeker en de zoekmachine. Dit maakt het schrijven van webcontent tot een prachtig spel. Een vak apart. En niet te vergelijken met brochureteksten of andere offline copy.

Mensen lezen niet!

“Mensen lezen niet!” roept mijn klant. Nee, dat klopt. Ze lezen niet omdat ze zich dan moeten inspannen. En daar houden ze niet van. Jouw bezoekers houden van ‘snackable content’. Dus maak het ze makkelijk met korte simpele zinnen.

jip-en-janneke-taal

Jip en Janneke

Jip en Janneke, er is een hele taal naar vernoemd. En terecht. Want Annie M.G. Schmidt schreef zo simpel dat iedereen het begreep. En toch pakkend. En verhalend. En ze begon de zin vaak met ‘En’. En daar is niks mis mee 🙂

De zin beginnen met ‘en’

Een doodszonde was het vroeger, toen onze oma’s op een leitje leerden schrijven. Een zin mocht nooit met ‘En’ beginnen. Gelukkig doen we daar online niet zo moeilijk over. Zolang het leesbaar is, mag alles.

Begin je zin met en

Zolang het leesbaar is mag alles

Online mag je best een beetje spelen met taal en afwijken van de regels. Daarom zie je zo vaak onnodige spaties. Omdat de schrijver dan denkt dat die spatie het leesbaarder maakt.

Speciale tip: vervang die spatie door een koppelteken (dat is een halfhoog streepje). Die maakt het ook leesbaar. En houdt het woord bij elkaar.

Zo kort mogelijk

“Ik heb geen tijd om u een kort bericht te sturen, daarom stuur ik een lange brief.” Kort schrijven is een kunst. Een kunst die tijdrovend is. Daarom zijn webtekstschrijvers zo duur. Zij vertellen met een kort tekstje een compleet verhaal.

korte-webteksten-schrijven

Een korte webtekst wordt wél gelezen

Ellenlange zinnen leest de bezoeker van jouw website niet. Ook je nieuwsbriefabonnee haakt direct af. Een korte tekst leest hij/zij wel! Maar hoe kort moet zo’n tekst dan zijn?

Stel je vertelt in een alinea wat er zo goed is aan de sokken die je verkoopt. Dan krijg je in het gunstigste geval een alinea van 4 dikke regels. Dat is de basis.

Wij verkopen sokken die onze leveranciers van echt schapenwol hebben gemaakt. Ze zijn met de hand gebreit en het hielstuk is hierdoor precies bij de hiel gekomen. De sokken die wij maken worden geborduurd met verschillende kleuren en diverse figuren, zoals Disney, natuur, abstract etc. De sokken voelen fijn aan en dragen comfortabel.

Slechte tekst he?!

Laten we hier iets moois van maken…

  1. Schrap alle bijwoorden die niets toevoegen
  2. Maak alle lijdende zinnen persoonlijk
  3. Vind de kern van je verhaal en verwijder alle bijzaken
  4. Als je nu 1 à 2 regels overhoudt, doe je het goed.

 
We verkopen comfortabele, handgebreide sokken van schapenwol. Die we borduren met kleurrijke figuren. Wil je die ook?

Content schrijven gaat verder

Kort schrijven alleen maakt nog geen webtekst. Content schrijven voor de website gaat verder. Denk aan de hoofdkop, tussenkopjes, opsommingen en interne links. En denk aan je focustrefwoord. Waar wil je op gevonden worden? En de call to action. Hoe activeer je de bezoeker? En hoe past de content in het verhaal dat je bedrijf vertelt? Want het moet wel consistent zijn.

Schrijven voor Google

Lekker veel tekst voor Google

Sommige seo webschrijvers schrijven lange verhalen om Google te beïnvloeden. Ze vergeten dat Google maar één ding wil, namelijk de gebruiker een goede ervaring bieden. En vaak past daar geen lange tekst bij. Denk je toch een lange tekst nodig te hebben om seo te bedrijven, plaats deze geoptimaliseerde tekst dan onderaan de pagina. En duim dat je bezoekers nooit zover naar beneden scrollen.

Beeld en video

Niet alleen tekst valt onder content voor je website. Ook beeld is belangrijk. En misschien zelfs bewegend beeld. En natuurlijk interactie. Want het is voor de bezoeker fijn als de website niet al te statisch is. Maar dat zal je webbouwer voor je oppakken. 

Wat is een goed beeld?

Beeld schiet je natuurlijk bij voorkeur zelf. Maar soms (lees vaak) is hier geen budget voor. Of je hebt het er in ieder geval niet voor over. Dan verval je in stockfotografie. En als je goed zoekt, vind je prima beeldmateriaal. Zorg wel dat het enigszins consistent is, dus dat alle beelden op de website bij elkaar passen. Dat ze samen het verhaal van het bedrijf vertellen. En dat het past bij de tekst op de pagina. Want een goed beeld… precies!

website-content-video

Video voor je website of webshop

Afhankelijk van je product of dienst zet je ook video in. Verkoop je complexe producten in een webshop? Ondersteun de tekst dan met video. Maar video is ook perfect om je bedrijf voor te stellen. Maak het kort en persoonlijk. Want jouw bezoekers houden van korte video’s die direct ‘to the point’ komen.

Waar vind je een goede videomaker?

Sinds kort werken wij voor video samen met Hamond Media. Een sympathieke videomaker met een persoonlijke aanpak. Daarom passen we perfect bij elkaar.

Met korte teksten, goed verhalend beeld en korte video’s creëer je de perfecte content voor je website. Sympathieke content die je doelgroep raakt. En je doelen vervult. Kom je er niet uit? Of heb je er geen tijd voor? onlineambitie adviseert je graag. Maak meteen een koffieafspraak.

Deel ons verhaal op social media