Title Image

10 jaar

Een blog van Chris van Marion

10 jaar

Vandaag schrijf ik een persoonlijk blog. Een superpersoonlijk blog. Want het is 10 jaar geleden dat ik onlineambitie oprichtte. Het was de start van een fantastische tijd. Met mooie projecten, fijne klanten en een enorme persoonlijke ontwikkeling. Dus dit jaar is het #Feest!

Het begon met een file

Files zijn raar. Mensen (meestal alleen) in een autootje. In keurige rijen achter elkaar. Binnen de lijntjes, zoals dat heet. Sommige gefrustreerd om de haast die zij hebben. Maar hun oerdriften weten ze te onderdrukken. Zomaar over de vluchtstrook of het gras rijden, dat doe je gewoon niet. Nee, ze blijven keurig in rijtjes staan.

Anyway, ik had een mooie baan. In Vianen bij Utrecht. Maar na 3 jaar stilstaan op de A12 wilde ik wat anders. Dus waarom niet mijn marketingkennis inzetten voor kleine bedrijven in en om Rotterdam. Ik woon in een grote stad. En daar zijn genoeg bedrijven met online ambitie. Die kunnen de hulp om die ambitie waar te maken goed gebruiken. En zo begon het.

Het is 4 januari 2010: ik stap met de inschrijving in mijn hand het kantoor van de Kamer van Koophandel uit. Ik ga beginnen. En ik heb er zin in!

Een harde schijf met oude bestanden

Het online marketingleven is snel en soms een beetje vluchtig. Ik bewaarde maar weinig. Maar gelukkig heb ik op een oude schijf nog wat leuke plaatjes weten te vinden.

Klanten vinden

Isover was mijn oud-werkgever en werd ook mijn eerste klant. Maar al snel moest onlineambitie op eigen benen staan. Carenza, Done Right en dmdesk werden klanten van het eerste uur. En dat zijn ze nog steeds. Net als Rijschool SamSam, Museum Oud Overschie en RMTC. Ze worden al 10 jaar blij van onlineambitie.

Aan het begin pakte ik alle takken van online marketing op. Zo kon ik mijn klanten breed helpen. Webcontent, seo, adverteren, social media en zelfs techniek. Ik was breed geschoold en breed geïnteresseerd. En ik wilde mijn klanten graag overal mee helpen.

Website Check

Een van mijn eerste projecten was Website Check. Het was de tijd dat sommige websites in flash of in frames waren gebouwd en de eigenaren het vreemd vonden dat ze door Google niet gevonden werden. Ik ontwikkelde een uitgebreide check dat een cijfer gaf aan de verschillende onderdelen van de website én de online marketing. En uiteraard voorzag ik het rapport van een compleet stappenplan om de website wél vindbaar te maken.

Specialisatie

Omdat online marketing in de loop der jaren steeds breder werd, ging ik me specialiseren. Je kunt niet overal goed in zijn. Mijn plezier lag bij de inhoud. En zo werd ik contentmarketeer avant la lettre (de spellingcontrole pikt het niet, maar ik vind dat contentmarketeer een samengesteld woord is en dat maakt de spatie overbodig). Ik richte me op pakkende webteksten, blogs, seo-vriendelijk schrijven en e-mailmarketing. Dat zijn de krenten uit de online marketingpap. En daar werd onlineambitie goed in!

Beste Bondscoach

Het was 2012 en samen met carenza en ongezoet ontwikkelde onlineambitie de voetbalpoule ‘Beste Bondscoach’. Ik was verantwoordelijk voor de gebruikerservaring, de content en de vindbaarheid. En gevonden werden we. Meer dan 25.000 deelnemers speelden met ons mee.

Na BesteBondscoach, dat in verval raakte toen Nederland zich 2 toernooien achter elkaar niet plaatste, maakte ik meer uitstapjes. Bijvoorbeeld met Plumoo, waarbij we iedere dag een gebeurtenis uit het verleden ‘afstoften’. Een briljant idee, maar niet zo succesvol. Of gewoon niet genoeg tijd ingestopt… Wie zal het zeggen…

De Hairlabs-jaren

We verhuisden binnen de Schiecentrale van de 8e naar de 6e verdieping. En onlineambitie werkte jarenlang voornamelijk voor de Hairlabs Webshops. Vanaf de start waren we betrokken en hielpen we Hairlabs met SEO, Ads, E-mail en Content naar landelijke bekendheid.

Zullen we een webshop beginnen?

Ondertussen startte ik vanuit onlineambitie een eigen webshop. Weer een uitstapje, maar wel een succesvol uitstapje. Tijdens mijn bezoek aan de USA, waar mijn dochter werd geboren, kwam ik een prachtig assortiment OXO Good Grips-producten tegen. Dit assortiment wilde ik in Nederland ook gaan verkopen. Helaas kon ik niet alle producten krijgen, maar de shop is er wel gekomen. En het is inmiddels dé plek waar Nederlandse en Belgische consumenten de producten van OXO Good Grips kunnen vinden en bestellen. Na de OXO Good Grips Shop volgden de Aerolatteshop, de OXO Tot Shop en de Graef Shop.

Nieuwe start in het centrum van de stad

In 2017 verhuisde ik met onlineambitie naar het centrum van de stad. Naar het Groothandelsgebouw. Vanuit deze inspirerende omgeving bouwde ik aan het nieuwe onlineambitie. Niet langer een eenmanszaak, maar een klein bureau met medewerkers. En nog steeds 3 webshops. Gewoon omdat dat zo ongelooflijk leuk is.

onlineambitie blijft verliefd op de inhoud. Waar volgens mij veel andere bureau’s te weinig aandacht voor hebben. Zij willen snel willen scoren met… hoe noem je dat. Ach, een website wordt ‘even gevuld’. Dat zegt toch genoeg? Maar zonder goede inhoud bouw je volgens mij een kaartenhuis op zacht zand. Een huis zonder fundering. En dat is niet handig als je aan je merk werkt.

Website en e-mail

onlineambitie richt zich nu op de specialisaties website en e-mail. Want daar zijn we goed in. Via de website spreek je direct je klanten aan. Die website is van jou. Daar kun je mee doen wat je wilt. Zonder afhankelijk te zijn van het veranderende algoritme van Facebook. Of de voorwaarden van platforms zoals bol.com. De website is een plek om iets moois te creëren. Iets wat echt is. Wat inhoud heeft. En natuurlijk, de website goed gevonden worden. Anders doe je het voor niks. Maar dankzij die goede content is dat geen probleem. Google houdt namelijk ook van de inhoud.

Naast de website houden we met e-mailmarketing contact met klanten en geïnteresseerden. Zo blijven onze klanten top-of-mind bij hun doelgroep. En zo bouwen ze aan een mooi, groot klantenbestand. En aan eerlijke, langdurige klantrelaties. Gewoon met sterke inhoud en echt goede online marketing. Dat is mooi. Daar leven we voor!

Het is 2020

En dan is het 2020. We zitten tot onze oren in het werk. Het inzetten op onze specialisaties heeft ons geen windeieren gelegd. Ilze, Mariska, Gijs en Chris vormen een erg leuk, klein team. En samen maken we nog steeds de online ambitie van talloze klanten in de regio Rotterdam waar. Dus eigenlijk hé, eigenlijk is er in 10 jaar helemaal niks veranderd…

onlineambitie sinds 2010

Deel ons verhaal op social media