Zo stimuleer je mond-tot-mondreclame

Een blog van onlineambitie
Aanbevelen

Zo stimuleer je mond-tot-mondreclame

Mond-tot-mondreclame stimuleren, dat klinkt vreemd, vind je niet? Toch is het niet zo vreemd. Want mond-tot-mondreclame lijkt ongrijpbaar, maar is zeker ter beïnvloeden. Tuurlijk, het ontstaat zomaar, blijkbaar doe je iets goed, blijkbaar praten mensen erover en blijkbaar komen nieuwe klanten zo bij je terecht. Maar waarom praten mensen over jouw bedrijf? En hoe kun je ervoor zorgen dat ze dit nog meer gaan doen? Mond-tot-mondreclame is de meest effectieve promotie voor elk bedrijf. Je kunt wel raden wat er gebeurt als je hier invloed op uitoefent en het stimuleert. Of dat moeilijk is? Nee, het is niet moeilijk en het gebeurt grotendeels online. Het is wel arbeidsintensief. Dat wel!

Waarom praten mensen over jouw bedrijf?

Iemand praat over jouw bedrijf omdat hij/zij het bedrijf en de producten gaaf vindt. Voordat we beginnen met het stimuleren van de mond-tot-mondreclame, moet dit dus in orde zijn. Het bedrijf en de producten moeten gaaf zijn! Pas als jouw bedrijf en product het waard is om over te praten, kan mond-tot-mondreclame plaatsvinden. Eerder niet.

Dan komt iemand via-via bij je terecht…

Je hebt een supergaaf bedrijf. Of niet zo heel gaaf, maar met wel een paar best gave onderdelen. Of in ieder geval met een paar leuke mensen. Er is altijd wel iets leuks of bijzonders te verzinnen, ieder bedrijf is uniek. En je biedt natuurlijk mooie producten en diensten aan waar je klanten heel tevreden over zijn. Als je dat niet hebt, dan kun je hier stoppen met lezen. Maar ik neem aan dat je toch wel op zijn minst 1 klant hebt die ongelooflijk blij met je is. Toch? Tuurlijk!

Leuk, iemand die via-via bij me terecht komt. Ik zou wel willen dat dat vaker gebeurt…

Mooie producten dus, waar je klanten graag over praten. Maar wanneer doen ze dat? Wanneer praat iemand over een administratiekantoor of drukker? Wanneer zou je dat zelf doen? Pas als iemand erom vraagt toch? Precies! Maar dan moet die drukker wel top of mind zijn. Als jouw klant dan echt enthousiast over je is en het enthousiast kan vertellen, dan zal de geïnteresseerde je de volgende dag bellen. En dan denk je: leuk, iemand die via-via bij me terecht komt. Ik zou wel willen dat dat vaker gebeurt…

 

zo-stimuleer-je-mond-tot-mondreclame

 

Wees top of mind

Als iemand vraagt om een goed administratiekantoor, moet jouw kantoor natuurlijk direct top of mind zijn, zodat jij wordt aanbevolen en niet je concurrent. Daarvoor moet je klant wel aan jouw denken. En weten wat je precies doet. En er een goed verhaal bij hebben. Dit is precies wat je kunt stimuleren door goed en persoonlijk te communiceren. Het gaat dan niet om campagnes en advertising. Maar om het vertellen van mooie verhalen. Succesverhalen, tips, persoonlijke verhalen en over wat er zoal om je heen gebeurt.

Geef informatie

Geef je ambassadeurs, want zo noemen we de klanten die van je houden, informatie over jouw bedrijf. Geef ze mooie verhalen die zij kunnen doorvertellen. Offline, gewoon mond-tot-mond zoals mond-tot-mond ooit bedoeld is. Maar ook online. Geef ze boeiende artikelen en tips die ze kunnen delen op social media. Waar je aan moet denken? Als administratiekantoor heb je vast ooit een groot probleem van een klant kunnen oplossen. Dat is een succesverhaal. Als drukker heb je een prachtig boek gedrukt. Dat is ook een succesverhaal. Als je dat verhaal goed timet, kun je het misschien precies verspreiden als de auteur een signeersessie doet. Of op een andere manier in het nieuws is. Inhaken maar! Door goed te timen kan jouw verhaal opeens het driedubbele waard worden. Gaaf toch!

Ambassadeurs, zo noemen we de klanten die van je houden

En communiceer niet alleen succesverhalen, geef ook tips. Vertel over de nieuwe regels van de belastingdienst. Vertel een persoonlijk verhaal over de drukpers die stilviel tijdens een stroomstoring. Of juist niet, dankzij een goede aggregaat. Dan kun je dan meteen de aggregaatleverancier noemen. Dat levert hem weer mond-tot-mondreclame op van jou. En dat zal hij niet vergeten…

Kortom, de verhalen liggen op straat. Gebruik je creativiteit om er iets moois en pakkends van te maken. Of laat dat doen. Ik ken nog wel een erg leuk contentmarketing bureau in Rotterdam. Of je ook ambassadeur van jezelf mag zijn? Absoluut! Bij deze!

 

 

Verwen je ambassadeurs

Stel je hebt 100 klanten. Dan maken die 100 klanten in potentie allemaal gratis reclame voor je. Het enige wat jij hoeft te doen is de hongerige monden te voeden met mooie verhalen. Dat is logisch, maar geef ze ook wat extra’s. Verwen je ambassadeurs. Betrek ze in de ontwikkeling van jouw nieuwe website. Deel productinnovaties met ze. Stuur eens een tester op. Gewoon een kaartje sturen helpt ook al. Niet met kerst, maar op een moment dat verder niemand dat doet. Zo beïnvloed je je ambassadeurs en stimuleer je mond-tot-mondreclame. En mond-tot-mondreclame is de meest krachtige marketingtool die er bestaat. Maar dat heb ik geloof ik al gezegd… Ik kan het niet vaak genoeg herhalen.

Google begon zo, Apple ook. En Facebook.

 

10 keer effectiever

Wist je dat mond-tot-mondreclame 10 keer effectiever is dan traditionele reclame? Dat potentiële klanten mond-tot-mondreclame meer vertrouwen? Dat je je product eigenlijk niet meer hoeft te verkopen, omdat jouw ambassadeur dit al voor je heeft gedaan? Je dus niet op prijs hoeft te concurreren? Maar je moet natuurlijk wel je aanbeveling waarmaken! En als dat lukt, dan heb je er een nieuwe ambassadeur bij. Die jou ook weer aanbeveelt in zijn netwerk. Zo breidt het zich langzaam uit. Google begon zo, Apple ook. En Facebook. En wat dacht je van Tesla (zie je daar weleens een tv-reclame van?) en al die andere supersuccesvolle bedrijven. En natuurlijk, als je een shitproduct hebt of een shitbedrijf bent, dan red je het niet met mond-tot-mondreclame. Niemand zal dan positief over je praten. Je kunt dan wel adverteren. Maar ook daarmee zul je het dan niet redden. En dan komen we weer terug bij de basis. Een gezond bedrijf met een geweldig product/dienst.

Zullen we eens een kop koffie drinken?

Wat vind je van deze pagina?
[Totaal: 3    Gemiddelde: 3.3/5]