Wees persoonlijk, of doe alsof

Een blog van onlineambitie
Persoonlijke e-mailmarketing

Wees persoonlijk, of doe alsof

Online communiceren doe je zo persoonlijk mogelijk. Of je doet alsof. Want het is onmogelijk om bij een mailinglist van 10.000 mensen, iedereen persoonlijk te kennen en te mailen. Je start met een persoonlijke aanhef. “Beste <NAME>,”. Die aanhef is natuurlijk niet echt persoonlijk, maar voor de ontvanger komt het prettig over. Dan ga je verder…

“U heeft exclusieve toegang tot de nieuwe AdWords-ervaring”

De e-mail met deze onderwerpregel kwam gisteren op meer dan 10 accounts tegelijk binnen. Wees persoonlijk, of doe dus gewoon alsof.

Persoonlijke e-mail wordt beter gelezen

Ook zie je steeds vaker dat een e-mailnieuwsbrief niet vanuit een bedrijf, maar vanuit een persoon geschreven wordt. Bij Wijnvoordeel.nl staat er als afzender steevast René en Henriët onder. En bij de nieuwsbrief van Hotjar is de afzender ‘Nick from Hotjar’. Een persoonlijke e-mail wordt vaker geopend en beter gelezen. Plus dat je als bedrijf leuk en sympathiek overkomt. En dat is nou precies de bedoeling.

 

 

E-mailmarketingstrategie van Belloya

Afgelopen week mochten we meedenken over de e-mailmarketingstrategie voor het kledingmerk Belloya. Belloya richt zich op de niche van grotere maten dameskleding. En een doelgroep van vaak onzekere vrouwen.

Vriendin zijn schept een band

Wij bedachten voor Belloya om als een vriendin te zijn. Want voor echte vriendinnen doe je alles. En als je van haar een e-mail krijgt… precies!

Niet een bedrijf, maar  je vriendin

Als je een e-mail krijgt van het bedrijf Belloya, verdwijnt hij snel in de prullenbak. Maar als je een e-mail krijgt van je vriendin Belloya, dan neem je wel de tijd om hem te lezen. En belloya hoeft je ook niks te verkopen. Ze geeft je advies. En ze vertelt je over die leuke jurk die ze laatst gezien heeft. Wil je iets vragen, dan mag je Belloya ook persoonlijk terugmailen.

 

 

Persoonlijk op basis van data

We gaan nog verder met Belloya. Nu we toch bezig zijn, trekken we hem ook even door. Dankzij een data driven aanpak weten ze veel van de ontvangers. We kunnen dus nóg persoonlijkere e-mails sturen. Denk aan het bekende verjaardagsmailtje. Maar ook aan de bestelhistorie. Als de ontvanger altijd zwarte kleding koopt, dan stellen we haar die leuke zwarte jurk voor. En niet die gele. Want die staat haar niet.

Persoonlijke nieuwsbrieven zijn de perfecte klantenbinding

Zo adviseert Belloya nog persoonlijker. Van een gewone klant maakt zij een goede vriendin. En een goede vriendin stel je natuurlijk voor aan je andere vriendinnen. Zo groeit het netwerk.

Wees sympathiek en geef aandacht

Wat we voor Belloya bedacht hebben, werkt niet in iedere branche. Maar daar hebben we weer andere ideeën voor. Altijd op basis van sympathiek zijn en echte aandacht geven. En dan mag je best een beetje alsof doen. Zolang het maar klopt.

Wat vind je van deze pagina?
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]