Menu
winkelformules

ouderwetse winkelformules sneuvelen

verkopen hoeft geen doel op zich meer te zijn.

wat we nodig hebben kopen we snel online. winkelen doen we puur nog voor de lol of ter inspiratie. de ouderwetse winkelformules werken niet meer. wie zich nu nog niet heeft aangepast op het nieuwe winkelen, op het zogenoemde ‘shopping 2020’ redt het niet. het roer moet om bij de traditionele winkeliers.

u ‘moet’ niet online

geen enkele winkelier is verplicht om zijn waren online te gaan verkopen. de keuze kan ook zijn dat hij juist offline blijft. maar de winkelier moet wel een keuze maken. en als hij er voor kiest om offline te blijven, dan moet hij iets bijzonders kunnen bieden en open zijn wanneer zijn klant dat wil.

pas de openingstijden aan

winkels moeten niet geopend zijn van 9:00 tot 17:30, maar bijvoorbeeld van 13:00 tot 21:30. want winkelen is geen noodzaak meer en zeker geen taak van de huisvrouw zonder vaste baan (de reden waarom 100 jaar geleden werd besloten de winkeltijden gelijk te laten lopen met kantooruren en toenmalige havenshifts).

de winkels moeten open zijn als de consument zin heeft om te winkelen, want shoppen is fun. het is vrijetijdsbesteding. winkeliers zouden voorlopig maar dezelfde openingstijden als de horeca moeten aanhouden. inderdaad, dat is vooral in het weekend en ’s avonds.

verkopen moet geen doel zijn

misschien klinkt het raar, maar het verkopen van spullen moet geen doel meer zijn van de winkeliers. waarom niet? omdat de consument daar niet op zit te wachten. als de consument spullen wil kopen, gaat hij wel naar coolblue, wehkamp of appie.nl.

de klant komt voor de lol naar de winkel. hij komt daar om te passen, te proberen, expert-informatie in te winnen en producten in het echt te zien. maak daarom winkelen tot een geweldige beleving voor de consument. zorg voor goed personeel en probeer vooral niets te verkopen. best kans dat je daardoor juist wel veel verkoopt.

zoek andere verdienmodellen

online shoppen is geweldig. de consument kan in een paar klikken vinden wat hij nodig heeft, prijzen vergelijken en reviews lezen. maar voor merken is het moeilijker om hun nieuwste creaties te tonen. de consument pakt meteen wat hij nodig heeft en loopt niet op zijn gemak langs de displays in de winkel. dat wil deze snelle consument ook niet, dus vermoei hem er niet mee.

gelukkig, er is hoop. er zijn namelijk zat consumenten die dat juist wel willen. zij gaan op zaterdag de stad in om te shoppen. om vooral te kijken, te kijken en te kijken. bied merken daarom een platform in jouw winkel. zorg dat de shoppers kennis kunnen maken met nieuwe producten en mooie merken. zorg dat het personeel er veel over kan vertellen en wil vooral niks verkopen. want voor de aankoop kunnen ze terecht bij een aangesloten webshop of direct bij de fabrikant of importeur. de fabrikant betaalt dan ook geen marge op de verkoopprijs, maar een eerlijke fee voor het gebruik van jouw etalage. dat is het nieuwe shoppen.

dit is shopping 2020

’s avonds ga ik nog even de stad in. eerst winkelen en dan een biertje in het café. ik loop de winkel in waar onder andere de nieuwste tv van samsung staat. ik ben geïnteresseerd en vraag de adviseur die in de winkel aanwezig is of hij iets meer kan vertellen over deze tv. natuurlijk kan hij dat. hij wordt door samsung betaald om zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk te informeren over deze geweldige tv.

door het verhaal van de winkelier/adviseur ben ik zo enthousiast geworden dat ik deze tv het liefst gelijk zou kopen. maar van mezelf moet ik eerst nog wat reviews lezen, want wat zijn de gebruikservaringen? en stel ik zou hem kopen, dan zit ik straks met een enorme tv in de kroeg. dat is onhandig.

het leuke is dat anno 2020 de winkelier die tv ook helemaal niet wil verkopen. sterker nog, hij heeft helemaal geen voorraad. deze winkel werkt samen met webshop en als ik hem besluit te kopen kan ik hem daar bestellen. ik krijg een kortingscoupon mee, want de winkelier krijgt een affiliatemarge op de omzet die hij aandraagt. voor mij is dit een extra trigger om voor deze tv te gaan.

onderweg naar het café lees ik wat reviews en voordat ik binnen stap bestel ik hem. in het café schep ik op over mijn nieuwe tv die de volgende morgen keurig bezorgd wordt.

dit is volgens mij shopping anno 2020. met een mooie toekomst voor zowel offline als online.

een fysieke winkel heeft wél toekomst

we bestellen onze producten online. dat is makkelijker voor de consument, de verkoper en de fabrikant. ondertussen heeft de fysieke winkel zeker toekomst. niet als een soort offline webshop, maar als een uithangbord voor producten waar consumenten persoonlijke informatie kunnen inwinnen.

Wat vind je van deze pagina?
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]