Menu
nieuwsbrief

een goede nieuwsbrief schrijven

waar zit uw doelgroep op te wachten?

Het lijkt misschien een open deur, maar een goede nieuwsbrief schrijven begint het het analyseren van de doelgroep. Deze doelgroep heeft zich immers met een reden geabonneerd op uw nieuwsbrief. Wat is die reden? Wat wordt er verwacht?

De doelgroep

De doelgroep heeft in de regel 3 hoofdredenen om uw nieuwsbrief te willen lezen. Dit zijn:

  • Voordeel,
    de ontvanger wil op de hoogte gehouden worden van nieuwe voordeeltjes en aanbiedingen
  • Nieuws,
    de ontvanger is betrokken bij het bedrijf en benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen
  • Informatie,
    de ontvanger is geinteresseerd in de kennis binnen uw bedrijf en ontvangt graag informatie over uw vak

Wat schrijft u voor de 1e doelgroep?

Heeft uw doelgroep interesse in voordeel (1), schrijf dan alleen over het voordeel dat u aanbiedt. De actie of de korting belicht u aan de hand van een grote in het oog springende afbeelding, een pakkende titel en een korte informatieve tekst. Maak de aanbiedingsnieuwsbrief niet te lang. Daar zit de doelgroep niet op te wachten. Waar hij wel op wacht is een directe link naar de aanbieding op de website.

Wat schrijft u voor de 2e doelgroep?

Is uw doelgroep geinteresseerd in nieuws over uw bedrijf (2), zorg er dan voor dat de nieuwsbrief altijd super up-to-date is. Dus geen nieuws van gisteren of eergisteren, maar echt van vandaag. Afbeeldingen zijn in deze nieuwsbrief minder belangrijk. Korte intro’s, zodat de ontvanger op de website de rest van het nieuwsbricht kan lezen, des te meer.

Wat schrijft u voor de 3e doelgroep?

Als uw doelgroep vooral op zoek is naar informatie (3), geef het hem dan ook. Zorg voor goede artikelen die uw vakinhoudelijke informatie delen. Geef in de titels duidelijk aan om welk onderwerp het gaat en plaats alleen het intro. Voor het volledige informatieve artikel kan de ontvanger doorklikken naar de website. Een afbeelding is niet zo belangrijk als bij de 1e doelgroep (voordeel), maar wel belangrijker dan bij de 2e doelgroep (nieuws). Kortom, zorg altijd voor een klein bijpassend plaatje.

Kort en bondig

Een nieuwsbrief schrijft u altijd kort en bondig. De lezer krijgt vermoedelijk enkele tientallen e-mails per dag en bepaalt aan de hand van de titel al of hij uw nieuwsbrief gaat openen. Eenmaal geopend scant hij de onderwerpen of voordelen en besluit in een split-second of hij geinteresseerd is. Die split-second is alle tijd die u heeft om uw lezer te overtuigen.

One more thing

Het zal maar zelden gebeuren dat uw doelgroep zich exact binnen 1 van de 3 genoemde doelgroepen bevindt. Het zal vaak een mix zijn, waarbij een bepaalde leesreden de overhand heeft. Dus een webshop zal wellicht eerst een voordeelactie etaleren aan de hand van een mooie grote afbeelding. Daaronder kan echter best een kort nieuwsbericht staan. Of een informatief stukje met een klein plaatje.

En als u er niet uitkomt, of het lukt u niet om regelmatig de nieuwsbrief de digitale deur uit te doen, dan staan wij van Online Ambitie graag voor u klaar. Voor ons is een goede nieuwsbrief schrijven dagelijkse kost.

Wat vind je van deze pagina?
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]