Push je SEO met Contentmarketing

Een blog van onlineambitie
Contentmarketing en Seo

Push je SEO met Contentmarketing

Contentmarketing & SEO zijn nauw met elkaar verbonden. SEO draait steeds meer om content. Dus om de inhoud. En dat is precies die inhoud waar wij bij onlineambitie zo van houden.

Google wil haar gebruikers een zo goed mogelijk antwoord geven op hun vragen. Als jij met jouw website die vragen als beste kunt beantwoorden, zal Google jouw website graag bovenaan zetten. 

Waar draait SEO anno 2017 eigenlijk om?

Seo anno 2017 draait om relevantie en gebruiksgemak. Om content en techniek. Links zijn minder belangrijk geworden, maar het blijft een rankingfactor. Want Google blijft ervan uitgaan dat wanneer een webpagina goed is, hij ook gedeeld wordt. En daarom neemt hij ook social media mee in de ranking.

Maar goed, laten we terug gaan naar de belangrijkste factoren. Relevantie (die creëer je met goede, voor de doelgroep geschreven, content) en gebruiksgemak (die creëer je met goede techniek en gestructureerde content).

1. Techniek

De techniek van een website moet in orde zijn. Dit betekent dat de code schoon moet zijn en onder andere de javascript en de css niet voor al te veel vertraging moeten zorgen.

Laadtijd is belangrijk

Google vindt het belangrijk dat een website snel laadt. Waarom? Omdat de bezoeker dat ook belangrijk vindt. Om diezelfde reden beloont Google websites die mobielvriendelijk zijn, gestructureerde data bieden en overzichtelijk zijn.

Websites met irritante pop-up-banners en verstopte inhoud worden lager gewaardeerd.

2. Content

De content op jouw website moet relevant zijn. Het moet direct tot de essentie komen. En liefst in de eerste alinea het antwoord op de vraag al geven.

Het gaat Google er niet om dat er zoveel mogelijk bezoekers op jouw website komen, maar dat de bezoekers een zo goed mogelijk antwoord op hun vraag krijgen.

Geef jouw bezoekers een antwoord op hun vraag

En dat antwoord moet je de bezoeker natuurlijk overzichtelijk voorschotelen. Want gebruiksgemak is belangrijk!

Zo push je je SEO met Contentmarketing.

Mobile First

Mobile first

Meer dan 50% van de zoekopdrachten gebeurt op mobiel. Daarom waardeert Google mobielvriendelijke websites hoger dan websites die op je telefoon haast niet te lezen zijn.

Sterker nog: Google vindt dat webbouwers en contentmarketeers ‘mobile first’ moeten werken. Dus bouw een website voor mobiel, die er (eventueel) ook op desktop goed uit ziet. En schrijf teksten die op mobiel gemakkelijk leesbaar zijn (kort, korter, kortst).

Webteksten moeten kort, korter, kortst

Google wil zelfs verder gaan en zal straks alleen nog de mobiele versie van jouw website indexeren.

Vraag en antwoord

Google is een vraag-en-antwoord-machine. Op sommige vragen geeft Google zelfs zelf al antwoord. Bijvoorbeeld “Hoeveel cm is een inch?”.

Google fungeert ook als encyclopedie en woordenboek. Zoek op het woord “Aardrijkskunde” en je krijgt meteen een snippet van Wikipedia te zien. Omdat Google denkt dat zij het beste antwoord op jouw vraag geven.

En het is niet zo dat Google een verbond met Wikipedia heeft. Iedereen kan deze toppositie krijgen.

Voice search, SIRI en andere assistenten

Google voice search wordt steeds vaker gebruikt. Dat is heel simpel met de Google App. Vooral de jongere doelgroep maakt hier nu al veel gebruik van.

Nadat je een vraag hebt gesteld krijg je van Google 1 antwoord. Dit is het beste antwoord op jouw vraag. Chatbots en assistenten zoals SIRI doen hetzelfde. Je stelt een vraag en zij geven jou 1 antwoord. Dat antwoord komt van de website die zowel de techniek als de content het best voor elkaar heeft.

In Google is het voortaan ‘kampioen zijn, of gewoonweg niet bestaan’.

The winner takes it all

Nu moet je op pagina 1 van Google staan. Dus bij de eerste 10 resultaten. Pagina 2 wordt ook wel de beste plek genoemd om een lijk te verstoppen. Daar zoekt niemand. Die 10 resultaten brengt Google steeds verder terug. Uiteindelijk tot 1 resultaat. Het beste antwoord op de vraag.

En dat antwoord kun jij geven. Als je je contentmarketing rondom de onderwerpen in jouw niche maar goed voor elkaar hebt. Je pusht werkelijk de SEO met contentmarketing.

Welke vervolgstap moet je nu nemen?

De opdracht is simpel. Wil je straks overleven in de zoekmachine, dan moet je de beste worden. Dus als jij laptops verkoopt, dan geef je advies over de processor, het beeldscherm, de harde schijf, etc. Op iedere vraag die de consument over jouw producten stelt moet je het beste antwoord hebben. Duidelijk beschreven op basis van een goed contentmarketingplan.

Hulp nodig? Laten we koffie drinken!

Wat vind je van deze pagina?
[Totaal: 3    Gemiddelde: 5/5]